Leeuwenbroers Omar en Bruno

OB

Leeuwenbroers Omar en Bruno binnenkort onder de Afrikaanse zon

Stichting Leeuw is sinds 5 jaar een veilige haven voor grote katachtigen in nood, zoals bijvoorbeeld afgedankte circusdieren of dieren die weg moeten bij particulieren. Omdat Stichting Leeuw meer wil doen dan alleen maar dieren opvangen, zijn wij een dankbare samenwerking aangegaan met Emoya Big Cat Sanctuary in Zuid- Afrika. Hier kunnen zij onze leeuwen kans geven op een meer natuurlijk bestaan. Dieren die, om verschillende redenen, nooit zelf zullen kunnen jagen krijgen verblijven van minimaal een hectare. Hier genieten zij van de Afrikaanse warmte, ruimte, rust en goede verzorging. Jongere dieren, met meer kans op een Natuurlijk bestaan, krijgen stapje voor stapje kans zelf te leren jagen om uiteindelijk in reservaten uitgezet te kunnen worden. Per individu wordt een toekomstplan bepaald.

Inmiddels zijn 5 Leeuwen van Stichting Leeuw met succes overgeplaatst naar het Landgoed van Emoya. Tijdens de donateursdag van 2016 is onthuld dat komend voorjaar de bijzondere broers Omar en Bruno zullen vertrekken naar hun thuisland Afrika!

Beide leeuwen zijn geboren in een circus in Tsjechië. In deze landen is het nog toegestaan om wilde dieren te gebruiken in circussen en zelfs particulieren mogen in veel gemeentes deze dieren nog houden. Circussen gebruiken leeuwenwelpen om geld te verdienen aan foto’s met publiek, maar als de dieren te groot worden moeten deze dieren weg. Zeker mannetjes, want deze kunnen niet bij elkaar gehouden worden. Zo zijn Omar en Bruno apart van elkaar verkocht of weggegeven aan particulieren in Tsjechië en Slowakije. In beide gevallen ging het hier om mensen die zich bezig hielden met criminele praktijken.

Het verhaal van Bruno

Bruno werd na een vroege jeugd in het circus weggegeven aan particulieren in Tsjechië. Toen Bruno ongeveer 4 jaar oud was, raakte zijn eigenaar in de gevangenis en is daar later ook overleden. De weduwe van deze man moest de leeuw kwijt zien te raken, maar tevergeefs. Na maanden was er voor Bruno nog geen andere bestemming en zou Bruno een spuitje krijgen.

Bruno leefde in een verblijf in de voortuin van het pand, wat direct aan de weg lag. Aan de hand van Bruno’s gedrag zoals wij hem kennen sinds zijn redding, is het zeer waarschijnlijk dat Bruno veelvuldig getreiterd/ uitgedaagd is en het zou ons niets verbazen als Bruno mensen te eten heeft gekregen. Bruno kan dan ook zeer agressief en onvoorspelbaar reageren naar mensen, en kan bij Stichting Leeuw maar moeilijk aarden. Dit omdat Stichting Leeuw gelegen is op het dierenpark Landgoed Hoenderdaell, en daar uiteraard bezoekers het dier (weliswaar door een natuurlijke schutting) kunnen bekijken. Om deze reden wil Stichting Leeuw Bruno overplaatsen naar het Rustige Zuid Afrika.
Het verhaal van Omar

Leeuw Omar werd geboren in het circus en toen hij te groot werd is hij verkocht aan particulieren in Slowakije. Omar werd in een hok in de achtertuin gehouden bij deze mensen, tot zij hem op zijn 4e jaar plotseling achterlieten na zelf naar het buitenland te zijn gevlucht. Een achtergebleven familielid heeft geprobeerd Omar te verkopen via het internet, maar zonder resultaat. Ook werd onderschat wat het kost om een volwassen leeuw te verzorgen. Deze dieren horen gemiddeld 6 kilo vlees per dag te eten, maar Omar kreeg enkel wat kleine stukjes vlees en slagroom te eten. Gelukkig voor Omar, kreeg een dierenrechtenorganisatie lucht van de zaak en zo kreeg Stichting Leeuw de vraag om Omar te helpen. Wij hebben direct werk gemaakt van deze melding, en zo snel als mogelijk was zijn onze chauffeurs met de speciale truck richting Slowakije gegaan om Omar op te halen.

Bij aankomst bleek de situatie schrijnender dan gedacht. Omar woog nog maar zo’n 90 kilo, terwijl een volwassen mannetje van zijn leeftijd gemiddeld zo’n 60 kilo meer hoort te wegen. Vel over been, onder de wonden en eigen ontlasting, wachtte Omar in een afbrekend en smerig verblijf op zijn redding. Vanuit Slowakije kregen wij een belletje ‘bereid iedereen maar alvast voor op het feit dat hij de reis waarschijnlijk niet gaat overleven’, en dat deden we dan ook. Gelukkig heeft Omar de reis goed doorstaan en kwam veilig aan in Anna Paulowna. Bij onze eerste blikken op Omar, bang kijkend vanuit zijn zijn transportkist, wisten wij dat we een hele klus zouden krijgen om deze jongen er weer bovenop te helpen. Heel langzaam maar zeker, met rust, goede voeding, supplementen en geduld, is Omar weer opgebloeid tot prachtige leeuw. Na twee jaar bij Stichting Leeuw is het tijd voor hem om verder te gaan.
Ondanks dat Omar en Bruno broers zijn, kunnen zij niet bij of naast elkaar gehouden worden. Zij zijn als welpjes gescheiden, en hebben dus geen herkenning meer. Daarnaast, ook al is het familie, dulden volwassen mannetjes meestal geen andere mannetjes. Bij Stichting Leeuw hebben wij helaas geen geschikte partners voor Omar en Bruno. In Afrika is er meer ruimte en mogelijkheid om de mannen langzaam te laten wennen aan hun nieuwe familie en hopelijk zo snel mogelijk gekoppeld te kunnen worden met vrouwelijke soortgenoten. Dit is iets wat Stichting Leeuw deze dieren niet kan bieden, en daarom zeer dankbaar is voor de samenwerking met Emoya Big Cat Sanctuary. Ook omdat beide broers nog jong zijn, hebben wij zeer veel hoop op een gelukkige toekomst voor deze twee kanjers.
Ondanks dat vele van onze medewerkers, vrijwilligers, adoptieouders en donateurs deze mooie en vooral bijzondere dieren ontzettend zullen gaan missen, gunnen wij deze dieren hun reis naar waar zij thuis horen…. Het warme Zuid Afrika!

Momenteel wordt in Afrika begonnen aan de bouw van de verblijven voor Omar en Bruno en papierwerk voor de reis zal worden aangevraagd. Wij hebben uw hulp en steun hard nodig want het herplaatsen van deze dieren kost €25.000,- per dier. Wordt donateur of adopteer een van onze mooie dieren en help ons deze dieren een waardig bestaan te geven!

Stichting Leeuw

Emoya Big Cat Sanctuary