Educatie

Leren over het lot van katachtigen

APR3315Een van de doelstellingen van Stichting Leeuw is educatie. De stichting wil bezoekers bewustmaken van de manieren waarop katachtigen wereldwijd bedreigd worden en laten zien hoe mensen op kleine en grote schaal hun lot kunnen beïnvloeden.

Wat kunnen we bijvoorbeeld doen of laten om de mishandeling van leeuwen, tijgers en andere katachtige roofdieren te voorkomen? Soms kunnen onschuldig lijkende acties heel veel invloed hebben op het leven van een dier. Neem bijvoorbeeld het poseren met ‘fotoleeuwtjes’. Kleine welpjes worden op zeer jonge leeftijd bij hun moeder vandaan gehaald om te poseren met toeristen. Zolang er toeristen zijn die foto’s willen nemen met welpjes zal deze vorm van dierenmishandeling blijven bestaan.

In de grote hal van Stichting Leeuw is op dit moment al informatie te vinden over de bedreigde katachtigen. Hier kun je onder andere de film bekijken over de uitzetting van Nero en Masrya in Emoya. Er wordt hard gewerkt om de informatie uit te breiden.

Wist je dat…educatie pagina - jonge leeuw
… er in Zuid-Afrika welpjes gefokt worden zodat toeristen met ze op de foto kunnen?

Zodra deze dieren te groot zijn om mee te knuffelen, worden ze gebruikt om op te jagen. Diezelfde toeristen kunnen dan tegen betaling een echte leeuw afschieten.

Wist je dat…
… er mensen zijn die heel veel geld betalen voor een dode tijger?

Ze denken namelijk dat de lichaamsdelen van een tijger geneeskrachtig zijn. De snorharen van tijgers worden gebruikt in medicijnen tegen kiespijn en de ogen in middeltjes tegen malaria. Rijke mensen betalen voor een wilde tijger evenveel als drie appartementen in Moskou zouden kosten.

Tijgerworkshop

Tijdens de tijgerworkshop komen bezoekers nog veel meer te weten over tijgers en andere katachtige roofdieren. Niet alleen krijgen deelnemers veel interessante informatie, ze mogen ook over het verzorgerspad lopen, waardoor ze heel dicht bij de tijgers kunnen komen. Deelnemers aan de tijgerworkshop ondersteunen het goede doel van Stichting Leeuw. De workshop wordt gegeven door vrijwilligers en de gehele opbrengt gaat naar de stichting en wordt gebruikt om de dieren te verzorgen.