Fokprogramma

Bedreigde katachtigen behouden

Om ervoor te zorgen dat er leeuwen en tijgers in het wild blijven bestaan, werkt Stichting Leeuw graag mee aan fokprogramma’s. Het doel van het fokken moet uitdrukkelijk zijn om dieren terug te plaatsen in de natuur, en bijvoorbeeld niet om dieren te fokken die op zullen groeien in een dierentuin.

DSC_7245VladimirSiberische tijgers

In Rusland leven op dit moment nog maar 400 Siberische tijgers en 50 tot 70 Siberische panters in het wild. Deelname aan een fokprogramma met genetisch raszuivere dieren kan bijdragen aan het behoud van een diersoort. Bij Stichting Leeuw wonen op dit moment vier zuivere Siberische tijgers: Bohdana, Valesca, Vladimir en Kuma. Uit onderzoek is gebleken dat Valesca qua DNA en gedrag het meest geschikt is om deel te nemen aan het fokprogramma. Omdat Bohdana en Vladimir familie zijn van Valesca, betekent dit dat zij nog niet kunnen deelnemen aan het fokprogramma, op deze manier wordt de tijgersoort zo zuiver mogelijk gehouden.

Valesca staat op de nominatie om te verhuizen naar een omheind natuurgebied in Rusland, waar ze hopelijk jongen krijgt. Daar krijgen ze geen stukken vlees gevoerd, maar moeten ze zelf jagen op hazen en hertjes. De jongen die opgroeien met jagende ouders, kunnen dan na twee jaar teruggeplaatst worden in het wild. Op dit moment wordt er een mannetje gezocht voor Valesca.

Wist je dat…
…Stichting Leeuw de omheiningen betaalt waarbinnen de tijgers in de natuur leven?

Steun de terugkeer van de Siberische tijger in het wild en word donateur van Stichting Leeuw.