Opvang

Binnen- en buitenverblijf

APR3468aankomstZodra nieuwe dieren in het opvangcentrum van Stichting Leeuw aankomen, wordt er alles aan gedaan om ze op hun gemak te stellen. Ze krijgen de tijd om te wennen aan hun nieuwe thuis. Het opvangcentrum van Stichting Leeuw bestaat uit een grote centrale hal met daaromheen de binnen- en buitenverblijven.

Omdat de meeste katachtigen apart gevoerd moeten worden, heeft ieder dier een eigen binnen verblijf van ongeveer vijftien vierkante meter. In de buitenverblijven kunnen de dieren samenzijn. Hoeveel bewegingsruimte ze hebben, verschilt per dier. Kleine katachtigen hebben een buitenverblijf van honderd vierkante meter, een alleenstaande tijger heeft een verblijf van tweehonderd vierkante meter en een leeuwenkoppel heeft bijvoorbeeld vierhonderd vierkante meter.

Spelen in de grote halAPR3621A&A

De grote hal in het midden van het opvangcentrum is een soort speelplaats voor de dieren. Een paar keer per week kunnen ze hier een uur, een halve of hele dag naartoe. In de hal wordt van alles aan gedaan om de dieren nieuwe en interessante indrukken op te laten doen, bijvoorbeeld door middel van nieuw speelgoed, geuren en materialen of het verstoppen van voer. Door iedere keer nieuwe belevenissen voor de dieren te creëren, blijven ze het leuk vinden om naar de grote hal te gaan. Ook beschikt de hal over een jaagsimulator, waarmee de dieren voorbereid worden op hun toekomstige leven in de natuur.

DSC_6911Bedje van vers hooi

Over het algemeen brengen de dieren de meeste tijd door in hun buitenverblijven. Daar hebben ze verhogingen, gras, zand, een bad, speelgoed en vaak ook bamboeplanten. In de zomer als het warm is, slapen de dieren veel of gaan ze in bad om af te koelen, net zoals in het wild. In de winter zijn de dieren vaker in hun binnenverblijf te vinden. Hier hebben ze vloerverwarming en kunnen ze lekker comfortabel liggen op een bedje van vers hooi.

Wist je dat…
…de verzorging van één dier bij Stichting Leeuw ongeveer € 1000,- per maand kost?

Help mee en word donateur