doelstellingen - header fotoTerug naar het land van herkomst

Stichting Leeuw streeft het doel na om, waar mogelijk, de opgevangen dieren terug te plaatsen in hun land van herkomst. Omdat alle dieren die bij de stichting verblijven in gevangenschap zijn gehouden, kunnen ze niet overleven in het wild. Ze kennen bijvoorbeeld geen natuurlijke vijanden en hebben nooit zelf voorzien in hun voedsel. Wel is het mogelijk om de dieren terug te plaatsen in een omheind natuurpark in hun natuurlijke thuisland, waar ze goed in de gaten worden gehouden.

Stichting Leeuw werkt samen met twee grote opvangorganisaties, Emoya en WFFT, waar de dieren uit de opvang naartoe gaan als ze sterk genoeg zijn om in hun natuurlijke omgeving te leven.

Emoya, Zuid-Afrika DSC7411Nero

Emoya is een opvangcentrum voor grote katachtigen in het Bahati reservaat in Zuid-Afrika. In het reservaat, dat 6.000 hectare groot is, krijgen teruggeplaatste dieren een eigen afgebakend stuk land. Het eerste jaar is dat ongeveer één hectare. In die periode kunnen ze wennen aan hun nieuwe omgeving en worden ze nauwlettend in de gaten gehouden door de rangers, van wie ze ook hun voedsel krijgen. Na deze periode krijgen ze een groter stuk land tot hun beschikking, afhankelijk van hun leeftijd en conditie is dat tot duizend hectare groot. De dieren die op duizend hectare leven, kunnen zelf jagen. De meesten blijven echter leven op één tot twee hectare. In dat geval zorgen vrijwilligers ervoor dat de dieren voedsel krijgen. Hierbij maken de vrijwilligers zo min mogelijk contact met de dieren. Zo ontwennen de dieren het menselijk contact, waardoor ze steeds beter kunnen overleven in de natuur.

Masrya en Nero waren in mei 2015 de eerste leeuwen die vanuit Stichting Leeuw verhuisd zijn naar Emoya. In mei 2016 volgden Asali, Nala en Tristan. In 2017 zullen Bruno en Omar volgen.

Wist je dat…
…de hekken om een stuk natuur af te bakenen voor twee leeuwen € 20.000 euro kosten?

Help leeuwen terugkeren naar hun land van herkomst, word donateur.

Wildlife Friends Foundation, Thailand

De Wildlife Friends Foundation Thailand (WFFT) is de grootste opvang voor wilde dieren in Zuidoost-Azië. Stichting Leeuw heeft een samenwerking met deze organisatie voor het terugplaatsen van tijgers in hun natuurlijke omgeving. WFFT bezit een groot stuk jungle, waar tijgers die jong en sterk genoeg zijn een eigen afgebakend stuk natuur krijgen en ongestoord kunnen leven.

In 2017 gaan de eerste tijgers van Stichting Leeuw naar deze opvanglocatie in Thailand.

Wist je dat…
…een transportkooi voor een tijger € 1.500,- kost? De hele vliegreis naar Thailand kost nog eens € 2.500,-.

Maak jij het mogelijk dat meer tijgers weer in de natuur kunnen leven?

Siberië project, Rusland

Vladimir en Afrodite staan op de nominatie om te verhuizen naar een omheind natuurgebied in Rusland, waar ze hopelijk jongen krijgen. Daar krijgen ze geen stukken vlees gevoerd, maar moeten ze zelf jagen op hazen en hertjes. De jongen die opgroeien met jagende ouders, kunnen dan na twee jaar teruggeplaatst worden in het wild. Op dit moment wordt er een mannetje gezocht voor Valesca. Als die is gevonden, zullen ook zijn naar Rusland verhuizen.

Lees hier meer over dit project

bushman's hide safari tentZelf naar Afrika

Wil je zelf het echte Afrika van dichtbij meemaken en ondertussen ook de opgevangen dieren van Emoya steunen? Dan kun je een verblijf boeken bij Bushman’s Hide in het Bahati reservaat. Je verblijft in zeer comfortabele safari tenten met een tweepersoonsbed, goedgevulde koelkast, koffiefaciliteiten, je eigen badkamer, privéterras en een openhaard. Wanneer je bij Bushman’s Hide verblijft, steun je de opvang van katachtige roofdieren door Emoya. Voor meer informatie of om een verblijf te reserveren in het Bahati reservaat, zie www.bushmanshide.com.

Wil je meer weten over de mogelijkheid om vrijwilliger te worden bij Emoya? Ga naar www.emoya.org.za voor meer informatie en een sfeerimpressie.