MASRYA EN NERO

MASRYA EN NERO TERUG NAAR AFRIKA

nero en masrya - stichting leeuwSlechts twee jaar na het oprichten van Stichting Leeuw is er bijzondere mijlpaal bereikt. Eind mei 2015 zijn er voor het eerst twee leeuwen terug gekeerd naar Afrika. Het leeuwenpaar Masrya en Nero waren de eerste gelukkigen. Het vertrek van de leeuwen was bitterzoet. Beide leeuwen hebben een schrijnend verleden achter de rug en zijn zeer geliefd door de medewerkers van Stichting Leeuw.

Het tweetal is op een groot stuk omheinde land in Zuid-Afrika opgevangen. Op het reservaat leven ook een viertal andere leeuwen die net als Masrya en Nero nooit echt helemaal terug naar het wild zullen kunnen gaan. Door de lichamelijke gebreken die Masrya bijvoorbeeld opgelopen heeft, zullen ze gevoed moeten worden. De reis naar Afrika en het plaatsen van hekken rondom het thuis van Masrya en Nero is betaald door Stichting Leeuw. Door middel van donaties kun je meehelpen aan meer succesverhalen.

MASRYA

masrya voedenDe gezonde, trotse Masrya die bij Stichting Leeuw zat, lijkt in niets op de leeuwin die hier ooit zwak en ziekelijk haar toevlucht zocht. Haar verhaal begint in de straten van Cairo, Egypte waar zij door een straathandelaar als ‘fotoleeuwtje’ werd gebruikt. Voor de veiligheid van de toeristen liet hij de nagels van haar voorklauwen verwijderen. Toen ze groter werd, werd zij overgenomen door een privé verzamelaar van exotische dieren. Ze werd in een kleine kooi aan een drukke straat geplaatst om zijn dierenverzameling te promoten. Masrya’s kooi was nog net groot genoeg om in te liggen, staan en zitten… maar meer niet. Het enige wat ze nog kon was dag in, dag uit naar de voorbij lopende mensen kijken.

stichting leeuw - voor leeuw fotoOp een dag merkte een Duitse toeriste haar op en schakelde Occupy for Animals in om de leeuwin uit haar benarde positie te bevrijden. Samen met dierenorganisatie Spots & Stripes werd er geld ingezameld en de juiste papieren geregeld om Masrya te redden. Stichting Leeuw werd benaderd om opvang te verzorgen voor Masrya en zo kon de reddingsoperatie beginnen. Bij aankomst op Landgoed Hoenderdaell was Masrya zo zwak door haar gebrek aan bewegingsvrijheid en een tekort aan rood vlees dat ze amper kon lopen.
Na veel liefdevolle verzorging gaat het veel beter met haar. Masrya is een zeer mensgerichte, vriendelijke leeuwin. Ze deelde haar verblijf met Nero en zo zijn de twee onafscheidelijk geworden. Daarom zijn Masrya en Nero als stel terug naar Afrika gegaan. Masrya zal helaas nooit helemaal terug naar het wild kunnen vanwege haar fysieke beperkingen en het ontbreken van nagels.

Lees hier meer over Masrya’s verleden en haar reddingsoperatie…

NERO 4621Nero

In het plaatje hiernaast is Nero als jonge welp te zien. Hij is bij Stichting Leeuw opgegroeid tot een grote trotse leeuw. Publiekslieveling Nero was de enige overlevende van een nestje van vier welpjes in een Franse circus. Omdat de circus geen roofdierenact meer opvoerde werd Nero na enige tijd door een ander circus overgenomen. Bij deze circus konden bezoekers tegen betaling met Nero op de foto. Hij was een zogenaamd ‘fotoleeuwtje’. De resterende tijd bracht hij uit het zicht door in een veel te kleine kooi. Na een tip van een bezorgde contactpersoon in de circuswereld heeft Stichting Leeuw jonge Nero opgevangen in het opvangcentrum op Landgoed Hoenderdaell. Nero was nog geen vier maanden oud toen hij op het landgoed kwam wonen.

Inmiddels is Nero volwassen, maar hij is nog steeds een hele speelse leeuw die erg eigenwijs en ronduit baldadig kan zijn. In Masrya heeft hij zijn partner voor het leven gevonden. Ze zijn als stel naar het mooie omheinde verblijf in Zuid-Afrika gegaan.

Om Nero en Masrya te volgen kunt u ook kijken op www.facebook.com/EmoyaBigCats

APR3284M&Nero