Terug naar het land van herkomst

Stichting Leeuw streeft het doel na om, waar mogelijk, de opgevangen dieren terug te plaatsen in hun land van herkomst. Omdat alle dieren die bij de stichting verblijven in gevangenschap zijn gehouden, kunnen ze niet overleven in het wild. Ze kennen bijvoorbeeld geen natuurlijke vijanden en hebben nooit zelf voor voedsel gezorgd. Wel is het mogelijk om de dieren terug te plaatsen in een omheind natuurpark in hun natuurlijke habitat, waar ze goed in de gaten worden gehouden.

Stichting Leeuw werkt op dit moment samen met twee opvangorganisaties, Emoya en Wildlife Friends Foundation Thailand, waar de dieren uit de opvang naartoe gaan als ze sterk genoeg zijn om in hun natuurlijke omgeving te leven.

Zuid-Afrika DSC7411Nero

Emoya is een opvangcentrum voor grote katachtigen in Zuid-Afrika waar op dit moment onze leeuwen wonen. Er wordt hard gewerkt aan een eigen opvang The Lions Foundation in Zuid-Afrika op het Schrikkloof Nature Reserve. Hier krijgen teruggeplaatste dieren een eigen afgebakend stuk land van ongeveer 1,5 hectare per dier of koppel. De eerste periode is dat kleiner, zodat ze kunnen wennen aan hun nieuwe omgeving en worden ze nauwlettend in de gaten gehouden door de dierverzorger, van wie ze ook hun voedsel krijgen.

Masrya en Nero waren in mei 2015 de eerste leeuwen die vanuit Stichting Leeuw verhuisd zijn. In mei 2016 volgden Asali, Nala en Tristan. In 2017 zijn Bruno en Omar verhuisd en in 2018 zijn Ziera, Mahli en Nora naar Afrika verhuisd met de hoop dat zij gekoppeld kunnen worden aan Omar of Bruno. De leeuwinnen hebben niet bij Stichting Leeuw gewoond, maar zijn na een korte quarantaine periode meteen doorgegaan naar Afrika. Eind 2019 zijn Simba & Isolde en Ambra & Hugo verhuisd.

Wist je dat…
…de hekken om een stuk natuur af te bakenen voor twee leeuwen € 20.000 euro kosten?

Help leeuwen terugkeren naar hun land van herkomst, word donateur.

Thailand

De Wildlife Friends Foundation Thailand (WFFT) is de grootste opvang voor wilde dieren in Zuidoost-Azië. Stichting Leeuw heeft een samenwerking met deze organisatie voor het terugplaatsen van tijgers in hun natuurlijke omgeving. WFFT bezit een groot stuk jungle, waar tijgers die sterk genoeg zijn een eigen afgebakend stuk natuur krijgen en ongestoord kunnen leven.

Zodra de papieren in Thailand in orde zijn, gaan de eerste tijgers van Stichting Leeuw naar deze opvanglocatie in Thailand.

Wist je dat…
…een transportkooi voor een tijger € 2.000,- kost? De hele vliegreis naar Thailand kost nog eens € 2.500,-.

Maak jij het mogelijk dat meer tijgers weer in de natuur kunnen leven?

Siberië project, Rusland

Een aantal van onze siberische tijgers staan op de nominatie om te verhuizen naar een omheind natuurgebied in Rusland, waar ze hopelijk jongen krijgen. Daar krijgen ze geen stukken vlees gevoerd, maar moeten ze zelf jagen op hazen en hertjes. De jongen die opgroeien met jagende ouders, kunnen dan na twee jaar teruggeplaatst worden in het wild.

Lees hier meer over dit project

Zelf naar Afrika of Thailand

Wil je meer weten over de mogelijkheid om vrijwilliger te worden bij The Lions Foundation of Wildlife Friends Foundation Thailand?
Ga naar www.thelionsfoundation.com of www.wfft.org voor meer informatie en een sfeerimpressie.