Educatie

Een van de doelstellingen van Stichting Leeuw is educatie. De stichting wil bezoekers bewustmaken van de manieren waarop katachtigen wereldwijd bedreigd worden en laten zien hoe mensen op kleine en grote schaal hun lot kunnen beïnvloeden.

Leren over het lot van katachtigen

Wat kunnen we bijvoorbeeld doen of laten om de mishandeling van leeuwen, tijgers en andere katachtigen te voorkomen? Soms kunnen onschuldig lijkende acties heel veel invloed hebben op het leven van een dier. Neem bijvoorbeeld het poseren met ‘fotoleeuwtjes’. Kleine welpjes worden op zeer jonge leeftijd bij hun moeder vandaan gehaald om te poseren met toeristen. Zolang er toeristen zijn die foto’s willen nemen met welpjes zal deze vorm van dierenmishandeling blijven bestaan.

Op de galerij bij Stichting Leeuw is diverse informatie te vinden over de bedreigde katachtigen.

Met een welpje op de foto

Wist je dat… er welpjes gefokt worden zodat toeristen met ze op de foto kunnen of de fles kunnen geven?

Toeristen betalen hier vaak veel geld voor, waardoor de fok van welpjes door blijft gaan. Wanneer toeristen dit niet meer gaan doen, zal dit absoluut afnemen. Hierdoor wordt de misbruik van welpjes hopelijk uiteindelijk gestopt.

Foto: Nero die als fotowelpje werd gebruikt bij een circus

“De redders van leeuwenwelpjes”

In Afrika gaan ze nog een stap verder. Er zijn er organisaties die zich voordoen als “de redders van leeuwenwelpjes”. Er wordt verteld dat het weesjes zijn en ze verzorgd moeten worden. Er wordt niet verteld dat er grote fokschuren om de hoek staan waar constant welpjes geboren worden.

Toeristen kunnen tegen betaling een welpje de fles geven. Op het moment dat ze te groot worden, mogen toeristen, wederom tegen betaling, met een leeuw wandelen. Hierbij wordt gezegd dat zo kunnen wennen aan de savanne. Zodra deze dieren te groot zijn om mee te knuffelen, fles te geven of wandelen, worden ze gebruikt om op te jagen. Diezelfde toeristen kunnen dan tegen betaling een echte leeuw afschieten.

Al met al een vreselijke industrie waarbij er over de rug van een dier drie keer geld wordt verdiend met de dood op de koop toe. Denk dus 10 keer na, voordat je je inlaat met dit soort organisaties en check dubbel of je wel met een juiste organisatie te maken hebt.

Let op: ze zijn zeer overtuigend om jou zover te krijgen. Meerdere dierenrechtenorganisaties en de overheid van deze landen zijn er druk mee bezig om deze industrie een halt toe te roepen.

Foto: Simba B op een drukke markt in Bagdad (Irak)

Tijgerbotten in Chinese medicijnen

Al eeuwenlang worden tijgerbotten en andere onderdelen gebruikt in traditionele Aziatische medicijnen. Vooral in China is er zeer veel vraag naar deze producten. Zij geloven in bijzondere helende krachten in tijgerproducten en ondanks het verbod op het stropen van tijgers blijft de vraag ernaar aanwezig. Mede door corruptie en lage straffen blijven stropers tijgers schieten voor deze industrie, er is immers zeer veel geld mee te verdienen!

In sommige gevallen worden tijgers speciaal gefokt voor deze handel, maar naar traditioneel recept is een dier uit het wild veel meer waard. Wegens het tekort aan tijgers heeft de regering van Zuid-Afrika leeuwenskeletten aan China geleverd als alternatief. Deze leeuwen zullen afkomstig zijn uit de Canned-hunting industrie (speciaal voor de jacht gefokte leeuwen).

Bedreiging van tijgers door ontbossing

Tijgers worden zeer ernstig bedreigd door ontbossing van hun natuurlijke leefomgeving. Niet alleen Illegale houtkap vindt er plaats, maar ook de kap van stukken jungle om plantages aan te leggen voor productie van Soja, palmolie. Vaak worden stukken jungle afgebrand om hiervoor plaats te maken, met alle gevolgen van dien voor de dieren wiens thuis het was.

Palmolie en Soja worden steeds meer gebruikt als goedkope grondstoffen. Zo wordt palmolie in zeer veel producten verwerkt (Leest u wel eens de ingrediënten van de producten die u koopt?)  en bijvoorbeeld soja op zeer grote schaal verbouwd als voer voor koeien in de melk- en vleesindustrie.

Ook worden stukken jungle gekapt voor de mijnbouw. Het opgraven van goud, diamant en aluminium. Hierdoor ontstaan zeer grote, afgegraven kale plekken in het landschap. Door het gebruik van machines vervuilen zij grond en rivieren, waar de dieren afhankelijk van zijn.

Wat kunt u doen?
U kunt helpen ontbossing tegen te gaan door te letten op de producten die u koopt. Koop bijvoorbeeld alleen hout en papier met het FSC Keurmerk. Dit betekent dat het hout niet van illegale kap afkomstig is.

Tijgerworkshop

Tijdens de tijgerworkshop komen bezoekers nog veel meer te weten over tijgers en andere katachtigen. Niet alleen krijgen deelnemers veel interessante informatie, ze mogen ook over het verzorgerspad lopen, waardoor ze heel dicht bij de dieren kunnen komen. Deelnemers aan de tijgerworkshop ondersteunen het goede doel van Stichting Leeuw. De workshop wordt gegeven door vrijwilligers en de gehele opbrengst gaat naar de stichting en wordt gebruikt om de dieren te verzorgen.

Een onvergetelijk avontuur Wil jij dit ook met je eigen ogen meemaken?