DOOR DE OGEN VAN DE DIERVERZORGER (BLOG 13)

30 januari 2020

Sandra Kuijmans

Afwatering van de buitenverblijven

Momenteel zijn we druk bezig met de afwatering van de buitenverblijven. In sommige verblijven blijft er na flinke regenval behoorlijk wat water staan. Gelukkig is het niet meteen het hele verblijf en hebben de dieren hier niet zoveel last van. Een heel aantal tijgers loopt er lekker plonzend doorheen. Toch willen we graag dat de dieren een zo droog mogelijk verblijf hebben en bovendien ziet dat er een stuk beter uit. Dit is wel een groot project. Er worden gaten geboord, die we vullen met grof grind. Er wordt een verse laag zand aangebracht, die door middel van kruiwagens naar de verblijven toe wordt gereden, waar het zand dan verder wordt uitgeharkt. Het is zwaar en tijdrovend werk, maar met z’n allen doen we dit natuurlijk met liefde. Over een verblijf doen we met drie mensen ongeveer twee middagen, afhankelijk van de grootte van het verblijf. In sommige verblijven werkt dit voldoende, maar in sommige verblijven niet. In die verblijven moet er grover geschut worden ingezet. Hier worden nu concrete plannen voor gemaakt. Ook hogen we de britsen aan de binnenkant op met zand, waar een lekker bed aan stro wordt neergelegd, voor de koudere dagen. Na een dagje binnen zitten, kunnen de dieren dan weer genieten van een droog verblijf en een warm bed.

Hoe is het nu met

Aslan

Aslan is inmiddels ruim vier jaar oud. Hij kwam binnen als een klein bang welpje. Hij vond de wereld om hen heen erg spannend, maar daar is nu niets meer van te merken. Hij is nu volwassen en een stuk groter dan zijn partner Ayla. Hij is niet snel meer bang en bemoeit zich lekker veel met zijn buurman Simba, dat overigens wederzijds is. Jagen vindt hij niet zo interessant. Hij doet meestal alsof hij andere dingen te doen heeft. Als het vlees dan dichterbij komt, krijgt hij het met zijn verrassingsaanval meestal snel te pakken. Hij is gek op zijn Ayla en zij spelen heel regelmatig nog met elkaar.

Ayla

Ayla is inmiddels vijf jaar oud. Van dat hele kleine welpje met die schattige stipjes is ook niets meer over. Ayla was als welp wel een stuk feller dan Aslan als welp. Een pittig dame’tje en dat is ze nog steeds. Ze heeft veel energie en we noemen haar wel eens een ninja-leeuw. Dat komt omdat ze wel eens een aanloopje neemt en dan van muur naar muur springt. Echt met vier poten op de muur om, zonder de vloer te raken, via de volgende muur pas weer naar de grond te gaan. Dat deed ze al toen ze klein was. Soms laat ze haar ninja-skills los op Aslan, waarbij ze hem dan als bok gebruikt. Aslan is een stuk sterker dan Ayla, maar lang niet snel genoeg om te volgen wat zijn ninja-vriendin allemaal uithaalt.

VIDEO SPEELSE AYLA

Sya en Chen

Chen

Sya

De zusjes Sya en Chen worden niet vaak besproken. Het zijn twee schuwe panters, die erg gesteld zijn op hun rust. Ze zijn vaak wel actief, maar zodra het te druk voor de deur wordt, positioneren zij zich bovenop hun huisjes of achterin het verblijf. Zij brengen soms het hoofd van buurman Fred op hol, tot ergernis van buurvrouw Ginger. Deze dames jagen niet en gaan ook niet de binnenbaan in. Dat zij netjes binnenkomen tijdens de voerronde, is al heel wat. Omdat deze dames graag buiten zijn, brengen wij zo vaak mogelijk kleine veranderingen aan in hun verblijven, in de vorm van verrijking. Met name geurverrijking vinden zij erg interessant. Het zijn enorme klimmers en zij zitten graag hoog, om de omgeving in de gaten te houden.

Bakari

Bakari is het opperhoofd van zijn groep, verder bestaande uit Jessy, Sarabi en Dumi. Het is een goede leider, een rustige, stabiele man, waar zijn dames altijd op kunnen rekenen. Hij maakt zich niet snel druk, maar áls hij zich druk maakt, berg je dan maar! Speels is niet zo, luieren daarentegen, daar is hij een ster in. Het is een goede jager en hij vindt dat ook altijd leuk om te doen. Dat logge lijf bereikt in no time een flinke snelheid en hoewel hij niet erg behendig is, is hij wel vliegensvlug met zijn voorpoten, zodra hij de kans krijgt het vlees eraf te slaan.