Door de ogen van de dierverzorger (blog 16)

Sandra Kuijmans

11 september 2020,

De gordijnen

We hebben beneden, rondom de binnenbaan, overal gordijnen die we dicht kunnen doen. Deze zijn gemaakt van dik materiaal, dat goed tegen urine kan (want onze dieren kunnen flink sproeien) en makkelijk kan worden schoongemaakt. Deze gordijnen maken een hoop dagelijkse dingen een stuk makkelijker. Alle binnenverblijven bevinden zich rondom de binnenbaan. Dankzij de gordijnen kunnen we dieren in hun binnenverblijf laten en tegelijkertijd kunnen we dieren in de binnenbaan laten lopen. Zonder de gordijnen gaan de dieren ruzie maken met elkaar. Ze kunnen dan niet bij elkaar komen (er zit nog een gang tussen), maar ze kunnen zichzelf wel verwonden met dat gedrag. bovendien is het voor hun mentale gesteldheid niet prettig, want het is puur stress op dat moment. Dus voordat we de gordijnen hadden, was het óf dieren in de binnenbaan en de rest buiten, óf dieren binnen en de binnenbaan leeg. Gelukkig hoeft dat nu niet meer. We kunnen op deze manier in de binnenbaan alles door laten gaan en tegelijkertijd bijvoorbeeld in buitenverblijven werken en dieren binnen voeren. Ook kunnen we dieren die niet naar buiten willen, afschermen van de binnenbaan. Vaak zijn er gordijnen dicht en dat betekent dus dat daar om wat voor reden dan ook, dieren achter zitten.

Ontworming

Wormenbestrijding en het voorkomen van, is iets waar wij bovenop zitten. Met zoveel dieren dicht bij elkaar is dat extra belangrijk. Collega Daphne voert regelmatig mestonderzoeken uit, waardoor we eventuele besmettingen al vroegtijdig op kunnen sporen. Daarnaast ontwormen we twee keer per jaar alle dieren en zorgen we dat we attributen waar we mee schoonmaken, dagelijks ontsmetten. Je zou kunnen zeggen, ontworm wat vaker, dan hoef je de onderzoeken niet uit te voeren. Dat doen wij liever niet, om twee redenen. Een: we proberen alles zo natuurlijk mogelijk te houden. We willen zo min mogelijk ontwormen als het niet echt nodig is. Daarom zijn de mestonderzoeken zo belangrijk. Twee: hoe meer en hoe vaker je een bepaald ontwormingsmiddel gebruikt, hoe groter de kans is dat de parasieten er resistentie tegen opbouwen. Dan heeft het middel geen nut meer en moet je op zoek naar een ander middel. Dat gaat bij honden en katten een stuk makkelijker, omdat dat kleine hoeveelheden zijn, maar je kunt je voorstellen dat dat bij tijgers en leeuwen een ander verhaal is. Bij onze dieren gebruiken we een vloeibaar middel, dat we in het voer (vlees of gans) injecteren. Op deze manier kunnen we gericht doseren en de dieren eten het goed op.

Hoe is het nu met

Akilla

Akilla is een eenkennig type’tje. Heel lang ging ze in een hoek van haar verblijf zitten (binnen of buiten), zodra er iemand aankwam die ze niet goed kende. Alleen bij de verzorgers kwam ze los, speelde en babbelde ze. Inmiddels is dat anders! Ze gaat goed naar buiten en komt aanhollen als we haar weer naar binnen roepen. Ze babbelt er op los, nu ook tegen mensen die ze minder vaak ziet, zoals vrijwilligers. Ze kan heerlijk spelen in haar verblijf, met alles dat maar kan bewegen. Als wij aankomen met een kar met voer, staat ze vooraan bij haar voerluik. Ze lust van alles, maar rundvlees, konijn en klein gevogelte vindt ze het lekkerst.

Fred en Ginger

Ginger

Fred

Een stel dat niet zonder, maar soms ook niet met elkaar kan. Het oppervlak van hun verblijf helpt aan het laatste ook niet mee. Fred kan behoorlijk dominant zijn en Ginger moet zich dan soms even uit de voeten maken. Meestal gaat dit om een klein restje voer of een rondslingerend botje. Ze hebben ieder zo hun eigen favoriete plekje om te liggen in hun buitenverblijf, maar ze houden elkaar altijd goed in de gaten. Samen staan ze te dringen voor hun luik als het voertijd is. Ze zijn niet kieskeurig als het op voer aankomt. Ze eten beiden eigenlijk alles, maar Fred spant de kroon. Hij is echt een veelvraat. Wat hij achter laat zijn enkel een paar mini stukjes bot. Van hele prooien laat hij niets over, met uitzondering van ganzen, want dan liggen er natuurlijk nog veren. Momenteel wordt er druk gebouwd aan hun nieuwe verblijf, dat vele malen groter is dan hun huidige verblijf. Het wordt niet alleen groot, maar ook hoog. Collega Jurjen is al tijden bezig om het nieuwe verblijf in te richten. Hij heeft plannen gemaakt voor klimmogelijkheden en beplanting. Het wordt een pracht van een verblijf!

Sya en Chen

Sya

Chen

De zusjes Sya en Chen leiden een rustig leventje. Het is echt een duo, maar ze doen niet veel samen. Ze wonen samen, zonder ruzie. Ze houden elkaar in de gaten en gaan regelmatig even bij elkaar ‘op visite’ in elkaars favoriete huisje. Ze houden niet zo van drukte en bezoek. Ze liggen graag hoog, bovenop hun huisjes, zodat ze alles goed in de gaten kunnen houden. Ze hebben hun vaste routine als het op voeren aankomt. Sya komt eerst binnen via het ene luik. Daarna komt Chen binnen via het andere luik. Dat doen ze altijd zo. Ook deze dames zijn niet bepaald kieskeurig. Van kippennekken tot pens en van konijn tot rundvlees, alles lusten ze.

Vincent en Noelle

Noëlle en Vincent

Een love story. Deze twee zijn sinds hun koppeling onafscheidelijk. Ze volgen elkaar overal en slapen altijd samen, dicht tegen elkaar aan, in een van hun huisjes. Vincent is altijd haantje de voorste. Nieuwsgierig als hij is, komt hij meteen naar binnen racen als er een luik open gaat. Noelle volgt iets later en wil altijd eerst weten of het wel de moeite is om te komen. Wat voer betreft is Vincent een alleseter, die soms ook nog eens eerst gaat spelen met zijn voer. Noelle is wat kieskeuriger. Zij heeft niet altijd evenveel trek. Ook eet ze wat langzamer dan Vincent, wat overigens al snel gaat, want Vincent valt aan alsof zijn leven er van af hangt! Hij komt dan ook meestal zo hard naar binnen rennen, dat met een sliding tegen het hekwerk tot stilstand komt. En nee, dat leert hij niet af.