DOOR DE OGEN VAN DE DIERVERZORGER (BLOG 3)

De dierenarts en Simba’s verhuizing

22 augustus 2019,
Sandra Kuijmans

Dierenarts Guus komt voor vaccinaties.
Onze dierenarts Guus Blokland is langs geweest om een aantal dieren te vaccineren, waaronder Simba B (we hebben al een Simba en bovendien komt deze Simba uit Bagdad, vandaar de B). Dit doet hij door middel van een blaaspijp. Het vaccin zit meteen in de pijl zelf, dus het vaccineren kan op die manier gebeuren, zonder dat het dier verdoofd hoeft te worden.

Dierenarts Guus vaccineert Ayla

Dierenarts Guus vaccineert Simba B

Veruit de meeste dieren kennen Guus inmiddels en zijn op z’n zachtst gezegd niet bepaald blij met zijn bezoek. De leeuwinnen worden meestal zeer fel. Voor ons is het nooit leuk om te zien dat de dieren stress hebben, maar het hoort er nu eenmaal bij. Het is net als een tandartsbezoekje. Meestal niet zo leuk, maar het moet even gebeuren. Het is in mum van tijd gepiept en dan zijn ze er weer voor een jaar vanaf. Guus vindt dat Simba B er al een stuk beter uit ziet (en dat vinden wij ook!). Zijn spieropbouw gaat de goede kant op!

Simba’s verhuizing
Eindelijk is het zover. Simba mag uit de quarantaine en verhuizen naar stichting leeuw. Ter voorbereiding is er krattraining gedaan met Simba, zodat hij alvast kon wennen aan de transportkist (zie onderstaande video’s). Ook wordt er targettraining met hem gedaan, wat twee doelen dient: ten eerste is het een manier om vertrouwen te winnen en een band op te bouwen, ten tweede is het een soort fysiotherapie voor hem, doordat hij meer beweegt en de spieren anders gebruikt dan bijvoorbeeld tijdens het lopen.

VIDEO 1 KRATTRAINING
VIDEO 2 KRATTRAINING

Maandag ging het gebeuren. De transportkist werd vastgekoppeld aan zijn verblijf en toen was het afwachten. Zou hij er wel in lopen? Het is toch altijd wel een beetje spannend, want je wilt alles voor het dier zo rustig mogelijk laten verlopen. Het ideale plaatje zou zijn dat hij de kist inloopt, daar rustig zijn stukjes vlees opeet terwijl de kist achter hem gesloten wordt. Inmiddels weten we natuurlijk dat het vaak niet gaat zoals in het ideale plaatje, maar gelukkig doen we dit soort dingen al jaren en komt het altijd goed. In dit geval echter, ging het precies zoals in het ideale plaatje! Simba zat binnen één minuut in de transportkist en was klaar voor vertrek! Vervolgens werd Simba met de Hoenderdaell-bus vervoerd naar stichting leeuw. De hele verhuizing verliep erg soepel, mede doordat er veel tijd in krattraining en het creëren van een vertrouwensband is gestoken. In de onderstaande video van NH Nieuws is de verhuizing van Simba te zien.

NH-NIEUWS VIDEO

Wennen
Simba moet wel even wennen in zijn nieuwe verblijf. Hij heeft nu een buurman: Remy! En Remy is ook nieuwsgierig naar zijn nieuwe buurman.

Simba B

Simba B en buurman Remy

Ook nam Simba meteen plaats in het brandslang-bed van Remy (Remy was uiteraard buiten op dat moment en had er dus niet zoveel over te zeggen). Daarop hebben Jurjen en Patrick een ander brandslang-bed, van Vladimir, verplaatst naar Simba’s verblijf, zodat hij ook heerlijk in zo’n bed kan ‘hangen’. Vladimir gebruikt hem niet en wilde hem vrijwillig afstaan. Dat is dan weer aardig.

Simba B in brandslangbed van Remy

Na een aantal dagen is Simba al niet meer zo timide. Hij staat nieuwsgierig te kijken vanuit zijn verblijf. We hebben Remy in de binnenbaan gelaten zodat zij elkaar ook even kunnen zien. Simba vanuit zijn verblijf en Remy vanuit de binnenbaan. Remy wil vooral spelen en daagt Simba uit. Simba denkt daar het zijne van en laat zich soms even gelden. Aan de mensen is hij snel gewend. Elke dag lopen er heel wat mensen voor zijn verblijf langs en dat vindt hij geen probleem. Brullen kan hij als de beste, dit heeft hij ons al laten horen! Ook speelt hij al lekker, zoals te zien is in het onderstaande filmpje.

VIDEO SIMBA SPELEN MET BOEI

Voorlopig is Simba nog even binnen. Zodra hij helemaal zijn plekje heeft gevonden, zal hij ook het buitenverblijf kunnen gaan verkennen! Daarover in ons volgende blog meer!