DOOR DE OGEN VAN DE DIERVERZORGER (BLOG 4)

29 augustus 2019,
Sandra Kuijmans

Simba B voor het eerst naar buiten
Het zal de meeste van jullie vast niet ontgaan zijn. Afgelopen maandag mocht Simba B voor het eerst naar buiten. ’s Middags werd Remy even in een ander binnenverblijf geparkeerd. Vervolgens werd het luik naar buiten open gezet. Zodra Simba dat doorhad liep hij meteen naar buiten, zonder aarzeling, zonder wantrouwen. Nieuwsgierig stapte hij zijn buitenverblijf in en begon alles grondig te onderzoeken. Voor zo’n eerste keer naar buiten is een half uurtje meestal genoeg. We bouwen de buiten-tijd op, afhankelijk van Simba’s reacties buiten. Het is belangrijk dat dieren rustig wennen aan de nieuwe omgeving. Na een half uurtje lag Simba heerlijk in het zonnetje. Toen hij geroepen werd om weer naar binnen te komen, kwam hij ook meteen. Een zeer geslaagde kennismaking met zijn buitenverblijf dus! Simba deelt zijn buitenverblijf met Remy, maar niet tegelijk. Zij gaan dus om en om naar buiten. In onderstaande video is te zien hoe Simba zijn eerste stapjes buiten zette.

SIMBA B VOOR HET EERST NAAR BUITEN, LINK NH NIEUWS

Simba B in zijn buitenverblijf

Krattraining met Drago
Om dieren voor te bereiden op een transport, doen wij krattraining met hen. Dit betekent eigenlijk gewoon dat we ze laten wennen aan de transportkist, waar zij uiteindelijk in zitten tijdens het transport. Zij moeten eerst wennen aan de aanwezigheid van de kist. Vervolgens is het de bedoeling dat zij zich op hun gemak voelen ín de kist. Dat doen wij door de transportkist leuk te maken. Dat wil bij onze dieren zeggen: er valt wat lekkers te halen. Daarna is de volgende stap dat zij stukjes vlees van ons aannemen terwijl ze in de kist staan. Als ze helemaal gewend zijn aan de kist hoeven we de krattraining alleen maar met een bepaalde regelmaat te herhalen, tot zij daadwerkelijk op transport gaan. Bij het ene dier gaat het zo snel, dat zij alle stappen bij de eerste training al doorlopen hebben. Bij het andere dier duurt het langer. Hieronder een foto van de krattraining met Drago.

Drago in de transportkist

Hoe is het nu met:

Vincent en Noëlle

Begin dit jaar zijn Vincent en Noëlle succesvol aan elkaar gekoppeld. Het is een goede match! De twee poema’s liggen veel samen buiten in het huisje en houden elkaar goed in de gaten. Het is fijn dat ze zo van elkaars gezelschap kunnen genieten, zeker voor Noëlle, die voordat zij bij stichting leeuw kwam, ook altijd samen heeft geleefd met een andere poema.

Bombay

Bombay is de laatste tijd binnen, een stuk meer ontspannen. Bombay kwam voorheen slecht binnen en wij konden dan ook zijn buitenverblijf meestal maar eens per twee weken schoonmaken, wat uiteraard resulteerde in een soort bottenkerkhof op zijn buiten brits. Nu gaat het een heel stuk beter! Door onder andere training (in dit geval een andere manier van voeren) komt Bombay goed naar binnen. Zolang hij in en uit kan lopen gaat het super. Binnen opgesloten zitten vindt hij nog steeds niet leuk, maar hij vindt het al een stuk minder erg dan een paar maanden geleden. Wij kunnen nu gelukkig weer regelmatig zijn buitenverblijf schoonmaken!

Laksmi

Laksmi is onderdeel van een groep oud-circusdieren, met Brahmi en Sita. Laksmi beleeft nog veel plezier aan het jagen, maar kan ook heerlijk liggen luieren. Ze wordt nu wel zichtbaar wat ouder, maar puur qua uiterlijk voorkomen, want verder is zij fysiek en mentaal nog helemaal in orde! Over het algemeen is ze een actieve tijgerin, die vooral geestelijk wat uitdaging wil. Om deze reden maakt zij van het jagen altijd een slimheids-spelletje. Wie is wie te slim af? Alle tijgers begroeten ons met een typisch geluidje dat wij frutten noemen. Het klinkt een beetje als: ‘Ffrrrrr”. Wat ik zelf zo leuk vind aan Laksmi, is dat zij als enige tijger niet terug ‘frut’ naar mensen, in dit geval de verzorgers. Zij kijkt mij dan aan alsof ik gek ben (misschien ben ik dat ook wel een beetje).