Door de ogen van de dierverzorging (blog 1)

28 juli 2019
Sandra Kuijmans

Het zijn toch vaak maar geheimzinnige mensen, die dierverzorgers. Je ziet ze niet veel, ze zeggen meestal niet zo veel en als bezoeker vraag je je soms af wat ze nu eigenlijk doen de hele dag. Door middel van ons blog laten wij zien hoe stichting leeuw eruit ziet door de ogen van de dierverzorgers!
Allereerst zullen wij ons even voorstellen! Het dierverzorgers-team bestaat uit vijf mensen. Elke dag staan we met twee dierverzorgers en soms zelfs met zijn drieën. Ik zeg altijd: ‘Ieder z’n talent’. En dat is ook bij ons het geval. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren en dingen waar hij of zij simpelweg beter in is dan de ander. Samen bundelen we onze talenten en krijgen we bijna alles voor elkaar! Dit maakt ons ook een sterk team!

Dit zijn wij:

Daphne

Sandra

Jurjen

Patrick

Saskia

Bijna alles krijgen we voor elkaar. Bijna alles, want we werken nu eenmaal met dieren. En voor onze dieren geldt: zij bepalen de show.. Leeuwen, tijgers, panters en poema’s, het zijn niet de minste! Ze zijn en blijven wild, ook degenen die uit circussen komen en/of met de fles zijn groot gebracht. We kunnen ze niet even aan een lijntje meenemen. Daar hebben we andere trucjes voor, maar uiteindelijk hebben wij als verzorger gewoon pech als een dier besluit iets anders te willen doen dan wij in ons hoofd hadden! Dit zorgt regelmatig voor veranderende plannen en heel grappige taferelen.

Afgelopen week was het warm. Zeg maar gerust heet. Zelfs hier in het Noord-Hollandse Anna Paulowna. Enkele dieren kunnen daar wel tegen, maar voor de meeste, ja zelfs de leeuwen en de Bengaalse tijgers, is dit gewoon heet. Onze jaagsessies zijn een aantal dagen afgelast geweest. Inspanning met deze temperaturen kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Leeuwen jagen in het wild niet voor niets ’s nachts en in de schemer. Dan is het een stuk koeler dan overdag! Sommige dieren vinden verkoeling in de schaduw, sommigen in de vijvers en een heel aantal ligt lekker binnen, waar het ruim 10 graden scheelde met de buitentemperatuur. Het park is qua bezoekers zo goed als uitgestorven, want er zijn maar weinig mensen die met 38 graden Celsius naar een dierenpark gaan. Terwijl er bij stichting leeuw een serene rust heerst, gaan de dagelijkse werkzaamheden gewoon door.

Tijgerin Cita ligt heerlijk op de rots in de binnenbaan, onder de sproeier. Leeuw Simba, die momenteel nog in quarantaine verblijft, merkt weinig van de warmte. Hij heeft, als enige van onze dieren, airco. Als de dagelijkse schoonmaak van de binnen verblijven achter de rug is, voeren we op hete dagen vaak eerder op de dag. De luiken naar de buitenverblijven zetten we daarna open, zodat de dieren zelf kunnen beslissen of ze binnen of buiten willen zijn.

Afrodite ligt lekker binnen op de koele vloer.

Voorpoot van Remy, die ook binnen ligt.

Zelf vullen we de rest van de dag met, zoveel mogelijk, verkoelende klusjes, waterklussen en binnenklussen. We hebben bijvoorbeeld kasten gekregen om al ons gereedschap in op te slaan, welke nog ingeruimd moeten worden. We hebben best veel gereedschap, want er wordt altijd wel wat geklust. En voor de meeste klussen hebben we geen klusjesman. Die doen we zelf. We zijn dierverzorgers, maar ook klusjesmannen (oke.. soms ook klusjesvrouwen).

Wat zouden jullie graag willen weten of zien achter de schermen bij stichting leeuw?
Laat het ons weten in de reacties op de facebook-post met de link naar ons blog!

Wie weet wordt jouw vraag dan besproken in een van onze volgende blogs!