Tristan, Nala en Asali(†)

Deze drie leeuwen zijn geboren in een Duits dierenpark. Omdat daar geen plaats meer was voor de welpen, kwamen ze in 2012 naar Stichting Leeuw toen ze ongeveer negen maanden oud waren, samen met de even oude Isolde en Simba. De vijf leeuwen hebben allemaal dezelfde vader en twee verschillende moeders. Toen ze volwassen werden, zijn de mannetjes Simba en Tristan gesplitst en hebben ieder hun eigen vrouwtjes gekregen. In het wild gaat het ook zo, leeuwen leven altijd in een groep.

Nala is een hele dappere leeuwin, die soms ook een beetje schuw kan zijn. Asali durfde meer. Maar allebei zouden ze goede jagers kunnen worden. Tristan is de grootste en stoerste mannetjesleeuw van Stichting Leeuw. Hij is een echte leider: eigenwijs, dapper en heel nieuwsgierig.

Het zijn sterke dieren. Hun conditie en leeftijd zijn geschikt om zich aan te kunnen passen aan een leven in het wild, daarom zijn ze in mei 2016 verhuisd naar Afrika. In het Bahati reservaat hebben ze een flinke ruimte om te leven zoals wilde leeuwen dat doen.
Er wordt gekeken of ze in de toekomst een groter stuk gebied kunnen krijgen waar ze ook zelf kunnen jagen. Ze worden dan extra goed in de gaten gehouden. Als ze niet zelf gaan jagen, worden ze gevoed door vrijwilligers.

Helaas is Asali in augustus 2017 overleden in het mooie Zuid-Afrika.
Het autopsie rapport van de Post Mortem geeft aan dat Asali in uitstekende gezondheid was. Ziekte of eventueel stroperij is geheel uitgesloten. Asali overleed ten gevolge van verwondingen aan haar keel.
We kunnen alleen maar speculeren dat het wilde spel tussen deze leeuwen in iets vreselijks is geëindigd.

RIP Asali

LeeuwenTAN
HEN_2287Tristan HEN_2255_01Asali
HEN_2303_01Nala

Vrijlaten

Wist je dat…
…een transportkooi voor één leeuw € 2.000,- kost. De medische keuring voordat een leeuw naar het buitenland mag € 795,-.

Help mee meer leeuwen te laten leven in de natuur, word donateur van Stichting Leeuw