DOOR DE OGEN VAN DE DIERVERZORGER (BLOG 11)

26 december 2019

Sandra Kuijmans

Een grote interne verhuizing

Soms komt het wel eens voor dat we een interne verhuizing doen. Sommige dieren verhuizen dan naar een ander verblijf. Met het vertrek van dieren en de komst van andere, nieuwe dieren, kan het in sommige gevallen beter zijn, om bepaalde dieren te verhuizen. Dit kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld omdat sommige dieren elkaar als buren niet zo aardig vinden, of juist wel! Omdat dieren meer ruimte nodig hebben en andere weer wat minder. De grotere groepen krijgen ook de grootste verblijven. Ook is het voor sommige dieren juist weer interessant en leuk om in een nieuwe omgeving te komen. Dit is op zich ook een vorm van verrijking.
Dit keer is er weer zo’n interne verhuizing geweest. De redenen waren bijvoorbeeld omdat we Bohdana en Bombay naast elkaar willen zetten, om te kijken hoe dat gaat. Iwan en Drago hebben iets meer ruimte nodig, omdat zij elkaar regelmatig in de weg lopen. Altijd leuk om het resultaat te zien, maar hoe doen we dat hier achter de schermen? Er gaat nogal een logistieke planning aan vooraf. Omdat Cita en Aïsscha om en om naar buiten gaan met Tyson, zit altijd een van de twee binnen. Die moeten we dus ergens ‘parkeren’. In dit geval moet niet alleen een van hen ‘geparkeerd’ worden, maar ook Goha.
Zo is het gegaan:
’s Morgens hielden we de te verhuizen dieren binnen (Bohdana, Aslan en Ayla gingen nog wel even naar buiten). De rest van de dieren kon naar buiten. Toen parkeerden we eerst Goha in het binnenverblijf van Remy. Daarna parkeerden we (in dit geval) Cita in het binnenverblijf van Simba. Toen konden de eerste dieren naar hun nieuwe verblijf. Tyson en Aïsscha konden nu naar buiten in het oude verblijf van Goha. Goha stak toen door de binnenbaan over en parkeerden we in het binnenverblijf van Afrodite. Aslan en Ayla konden nu naar binnen en meteen weer naar buiten in het oude verblijf van Tyson. De groep van Brami, Laksmi en Sita, staken over door de binnenbaan en zij konden direct naar buiten in het oude verblijf van Aslan en Ayla. Vervolgens kon Cita terug naar haar binnen-blijf-verblijf. Iwan en Drago konden toen naar het oude hoekverblijf van Brami. Bohdana kwam naar binnen en kon direct naar buiten in het oude verblijf van Drago en Iwan. Als laatste kon Goha naar buiten in het oude verblijf van Bohdana. Volgen jullie het nog?
Daphne en ik zijn daarna een rondje gaan lopen over het verzorgerspad, om te kijken hoe alle dieren het vonden in hun nieuwe buitenverblijf. Dat ging allemaal goed. Aslan was zich wel wat aan het uitsloven, waar Cesar op reageerde, maar na een paar dagen ging dat al een stuk beter.

Video Aslan en Ayla naar buiten in hun nieuwe verblijf. Aslan vindt het toch een beetje spannend.

Special-needs dieren

We hebben behoorlijk wat oudere dieren in de opvang en leeftijd komt vaak met gebreken. Dat betekent dat we ook wat dieren hebben, die het een en ander mankeren. Zij krijgen daar een aangepaste verzorging voor. Hierna zal ik wat voorbeelden noemen.

Tyson, Cita, Aïsscha en Laksmi

Tyson
Tyson is een oud-circustijger van 15 jaar. Tyson loopt een beetje vreemd, hij waggelt met z’n achterhand en loopt een beetje stram. Hij staat ook niet zo stevig op zijn poten. De oorzaak kan van alles zijn, bijvoorbeeld een neurologische afwijking, in combinatie met artrose. Echt zeker weten doen we dat niet. Dat zouden we kunnen laten onderzoeken, maar we hebben daar niet zoveel aan, omdat we er uiteindelijk niets aan kunnen veranderen.
Wat we wel kunnen doen, is het hem zo comfortabel mogelijk maken. Hij heeft in het binnenverblijf een bandslang-bed en een stro-bedje. In de winter houden we hem ’s nachts binnen, om hem te beschermen tegen de kou. Kou komt stramme gewrichten nooit ten goede. Ook krijgt hij dagelijks glucosamine (om de gewrichtsbanden te versterken). De laatste tijd hebben we het idee dat hij wat meer begint te drinken. Bij grote katten kan dit (zeker in combinatie met ouderdom) duiden op nierproblemen. Aan nierproblemen kun je bij grote katten niets doen. Uiteindelijk zal dat leiden tot euthanasie, maar zolang zo’n dier nog zichzelf is en goed in zijn vel zit, is daar geen reden toe. Of het inderdaad nierproblemen zijn, zal de tijd uit moeten wijzen.

Cita
Cita is een oud-circustijger van 12 jaar. Zij heeft last van artrose, zowel aan de voorpoten als de achterpoten. Wat je veel bij haar ziet, is slecht lopen en opstartproblemen. Opstartproblemen betekent dat ze na langere tijd liggen, moeizaam overeind komt en vervolgens de eerste tijd stram loopt. Na een paar minuten begint ze beter te lopen, maar echt goed wordt het niet. Ook voor haar geldt dat de kou haar nu niet ten goede komt en om die reden blijft ook zij, ’s nachts binnen in een lekker zacht bedje (stro of brandslang). Cita krijgt net als Tyson dagelijks glucosamine. Cita’s humeur wordt ook minder. Ze heeft inmiddels pijnstilling gekregen, waar haar humeur ietsje beter van is geworden, maar niet veel. We houden haar goed in de gaten

Aïsscha
Aïsscha is een oud-circustijger van 15 jaar oud. Zij is de zus van Tyson en ook zij loopt (net als Tyson) vreemd. Zij heeft datzelfde waggeltje in haar achterhand. Dit versterkt ons vermoeden dat het iets neurologisch is. Het feit dat zij beiden zo lopen én broer en zus zijn, kan ook duiden op iets erfelijks, bijvoorbeeld ontstaan door inteelt. Aïsscha heeft ook artrose en heeft hiervoor pijnstilling gekregen. Bij haar heeft dit zichtbaar effect. Als een jong lammetje springt zij soms weer in de rondte. Haar humeur is ook aanzienlijk verbeterd. Het neemt niet weg dat het een dier op leeftijd is en de artrose er niet mee verholpen is. Het is puur het verzachten van de symptomen. Ook Aïsscha krijgt dagelijks glucosamine en ligt binnen op een zacht bedje.

Laksmi
Laksmi is ook een oud-circustijger van 16 jaar. Zij is onderdeel van de groep van Brami. Het is een pittige dame die eigenlijk niets mankeert, op beginnende staar na. Naast het feit dat we het kunnen zien aan haar ogen, merken we het ook tijdens het jagen. Als het vlees snel weg beweegt, uit haar gezichtsveld, lijkt ze het vlees ook echt even kwijt te zijn. Zij is het vlees dan ook sneller kwijt dan andere dieren. Verder is zij nog in topconditie, maar je kunt toch aan haar licht grijs wordende snoetje zien, dat ook zij ouder wordt.