DOOR DE OGEN VAN DE DIERVERZORGER (BLOG 14)

19 maart 2020

Sandra Kuijmans

Het Coronavirus

Het is het gesprek van de dag, overal. Het corona virus. Het heeft op allerlei manieren effect op ons allemaal. Zo ook bij ons. Het park is gesloten. Het werk blijft echter hetzelfde. We hebben net zoveel dieren, net zoveel schoonmaakwerk en net zoveel te voeren als altijd. Wel werken we met minder vrijwilligers dan anders, om ook hier te doen aan ‘social distancing’. Het is enorm sneu voor veel vrijwilligers die altijd met zoveel enthousiasme, passie en liefde komen werken, dat zij in tijden als deze, tijdelijk niet kunnen komen.
Jaagsessies gaan nog altijd door, dat doen we immers voor de dieren. Trainingen gaan ook gewoon door. Alles gaat eigenlijk door. De dagen gaan nog altijd snel voorbij, maar het is een raar gezicht als je naar buiten loopt en een compleet uitgestorven park aantreft.

Vladimir in de binnenbaan

Een primeur achter de schermen! Na een lange tijd van wennen en trainen aan en in de transportkar, is Vladimir de binnenbaan in gelopen. Hij is nu een aantal keer in de baan geweest en is nog wat voorzichtig. Hij onderzoekt de omgeving en oogt relaxed. Na een tijdje vertrekt hij weer en bekijkt hij alles vanuit het binnen verblijf. Hij heeft zelfs al een keer een stukje vlees van de jaagsimulator afgepakt. Wat een kanjer! Wij blijven met hem oefenen en dat doen we voornamelijk als er nog geen bezoekers zijn, zodat hij rustig kan wennen. Een ding tegelijk en stapje voor stapje, want dat werkt voor hem.
In het onderstaande, korte filmpje is te zien hoe Vladimir een grote boei uit de vijver haalt en ermee vandoor gaat.

VIDEO VLADIMIR IN DE BINNENBAAN

Cita en Sita

Tot een paar weken geleden hadden we Cita en Sita in de opvang en die zaten ook nog eens naast elkaar in de verblijven. Cita is helaas overleden, een paar weken terug. Zij had pijnlijke cysten op haar nieren die niet te genezen waren. Ook had zij last van ernstige artrose en heupdysplasie. De pijnstillers werkten niet voldoende meer en het enige dat je dan nog kunt doen voor een dier, is beslissen om haar in te laten slapen. Altijd droevig, maar ook dat hoort bij ons werk als dierverzorger.
De week erna werd Sita geopereerd aan een aantal ontstekingen in haar bek. Ook zijn er tanden en kiezen getrokken. Na een antibioticakuur en pijnstilling, begint Sita nu weer lekker aan stevige botten te knagen en is zij qua humeur weer een stuk vrolijker dan voor de operatie.

Hoe is het nu met

Remy

Remy, onze kleine man. Nouja, zo klein is hij niet meer, maar toch blijven wij als verzorgers hem zien als een grote welp. Hij is inmiddels bijna twee jaar oud en hij bulkt van de energie. Hij ziet er super uit en het jagen gaat steeds beter. Hij heeft moeten leren hoe hij zijn energie en enthousiasme een beetje kan beheersen en dat gaat al heel goed. Hij wordt ook al een stuk behendiger tijdens het jagen. Hij vindt het nog steeds erg gezellig om binnen te blijven hangen en te bekijken wat wij allemaal aan het doen zijn. Hopelijk wil hij, nu het weer lente wordt en de temperatuur stijgt, wat sneller naar buiten.
Ook het brullen gaat hem al goed af, zoals te zien en te horen is in het onderstaande filmpje, waarin hij meebrult met de rest.

VIDEO REMY BRULT MEE

Iwan

Iwan heeft ook flinke stappen gemaakt de afgelopen tijd. De krattraining gaat al beter en hij gaat nu zelfs af en toe met Drago mee de binnenbaan in! Jagen doet hij niet, maar het is al heel wat dat hij nu de baan in gaat. Wij laten de sluis dan open staan, zodat hij terug naar de binnen verblijven kan, zodra hij wil. Iwan doet eigenlijk net als Vladimir, een beetje onderzoek en dan weer terug naar de veilige binnen verblijven, met als verschil dat Vladimir meer ontspannen in de baan loopt dan Iwan. Ook voor Iwan geldt: stapje voor stapje. Het is in ieder geval ook een stuk gezelliger voor Drago, omdat hij niet meer altijd alleen in de binnenbaan is.

Kuma en Valesca

Valesca geniet van de zon

Kuma houdt Vladimir in de gaten

Kuma en Valesca moesten een beetje aan elkaar wennen, toen ze net samen kwamen te wonen. Er kwam een soort samenlevingsovereenkomst tot stand, die voor hen beiden prima werkte. Nu lijkt daar verandering in te komen, in positieve zin. Ze zijn liever naar elkaar, plagen elkaar soms en zoeken elkaar veel meer op. Het is echt een leuk stel geworden! Valesca heeft wel pittige concurrentie van buurvrouw Goha, want Goha is een enorme flirt! Kuma vindt Goha reuze interessant, dus Valesca moet aan het werk! Aan de andere kant zorgt buurvrouw Afrodite ook voor veel vermaak. Zowel Kuma als Valesca vinden trainen ook erg leuk om te doen. Als een van ons voorbij komt lopen, komen ze beiden aan hollen. Het gaat dus heel goed met deze twee.