DOOR DE OGEN VAN DE DIERVERZORGER (BLOG 5)

12 september 2019

Sandra Kuijmans

Voeren

Het voeren is een groot onderdeel van ons werk. Niet alleen is voeding zeer belangrijk voor een goede gezondheid, maar ook kunnen wij op de voermomenten de dieren goed observeren. We kijken dan met name naar het gedrag. Eten zij voldoende en is de manier waarop, passend bij het dier? Reageren zij normaal op ons, op het eten en op eventuele buren en groepsgenoten? Afwijkend gedrag valt snel op, omdat we elk individu goed kennen. Er zijn rustige eters (Simba), wilde eters (Tyson), veelvraten (Isolde), kieskeurige eters (de Siberische tijgers), verzamelaars (Iwan en Drago) etc. We hebben ze allemaal. Sommige dieren doen heel woest vlak voor het voeren, maar zodra ze uitgegeten zijn, gedragen ze zich weer zoals ze normaal doen. Tyson is daar erg goed in. Ook hebben we typische eters, die altijd op een bepaalde manier eten, zoals Simba. Hij eet altijd met z’n kont in de lucht. Een heel grappig gezicht. We voeren enkele dieren gedurende de dag, vanwege logistieke redenen. Het gros van de dieren krijgt aan het einde van de dag te eten. De meeste lopen dan buiten al onrustig heen en weer. Ze kunnen geen klokkijken, maar ze weten precies hoe laat het is. Het voeren is voor ons een moment van organiseren. De meeste dieren worden binnengehaald en apart van elkaar gezet. De voerkar wordt klaargemaakt met alle benodigdheden en eventuele supplementen erbij. De dieren zijn al onrustig en stormen naar binnen. De groepen zijn op dat moment vaak onderling niet erg aardig meer naar elkaar. Iets waar wij snel op in moeten kunnen spelen. We staan met het voeren extra op scherp. Als alles klaar is, gaan we van start. Elk dier krijgt een stuk dat past bij zijn voedingstoestand, dat wil bijvoorbeeld zeggen: dieren die snel dik worden krijgen iets minder, dieren met een snelle stofwisseling krijgen iets meer. Ook heb je luie eters (zoals Goha), die liever niet zoveel moeite doen om het vlees van het bot te eten. Zij krijgt dan ook een stuk waar het vlees makkelijk van af kan. Dieren die schrokken of snel eten (zoals Isolde) krijgen juist weer stukken waar ze meer moeite voor moeten doen. Stukken waar ze lekker op kunnen kauwen.

Remy geniet van zijn verrassing in doos

Simba eet met zijn kont in de lucht

VIDEO SIMBA

VIDEO TYSON HEEFT HONGER

Wat voeren we?

De grote katten (tijgers en leeuwen) krijgen voornamelijk rundvlees. Ook krijgen zij regelmatig gans, af en toe runderpens en heel soms zalm. De kleine katten (panters en poema’s) krijgen naast rund en gans, ook regelmatig konijn en duif. We proberen met het type voer zo dicht mogelijk bij het wild te blijven. Grote katten eten voornamelijk groot wild. De kleinere katten hebben meer variatie in hun voeding, omdat zij meerdere kleine prooien vangen.

Rundvlees

Hoeveel krijgen de dieren?

Dat verschilt dus per dier. Maar grofweg kun je zeggen dat de dieren tussen de 1 en 7 kilo vlees per dag krijgen, waarbij de kleinsten (Sya en Chen) dan ongeveer 1 kilo krijgen en de grootsten (vladimir en Kuma) ongeveer 6 á 7 kilo krijgen. Het zijn echter gemiddelden, want Sya en Chen krijgen ook wel eens een gans en die weegt toch al gauw 3 a 4 kilo, dan wel inclusief veren. Tevens krijgen de grote katten wel eens een gans en zij krijgen dan dus minder dan zij aan vlees zouden krijgen. In het wild vangen ze ook niet elke dag precies dezelfde hoeveelheid voer en daar proberen we toch dichtbij te blijven. Ook hebben we een vastendag in de week. Op die dag krijgen ze geen voer. Als het erg warm is, zoals afgelopen zomer een aantal keer het geval was, dan is er nog een extra vastendag. In het voor- en najaar houden we ook een schaarse periode, zoals dat in het wild ook zo zou zijn, door migratie van kuddes.

Supplementen

Alle dieren krijgen over hun voer een beetje carmix. Dit is een vitaminen- en mineralen concentraat, speciaal voor katachtigen. Daarnaast krijgen veel van onze dieren glucosamine. Dit heeft een positief effect op de gewrichtsbanden. De dieren die dit krijgen zijn voornamelijk oudere dieren. Verder krijgen bijzondere gevallen supplementen op maat.

Carmix, vitaminen en mineralen preparaat

VIDEO CARMIX

Hoe is het nu met:

Isolde met een stuk speelgoed

Simba in de net aangeplante bamboe

Simba en Isolde

Het iconische stel van stichting leeuw. Een heel leuk stel ook, waarin Simba zich niet druk maakt en Isolde alles wel regelt. Isolde is ontzettend speels en kan heel goed voetballen. Simba doet het liefst zo min mogelijk en hangt lekker de man uit. Het stel is inmiddels 8 jaar oud en zijn in afwachting van hun verhuizing naar Zuid-Afrika. Degenen die stichting leeuw al een tijd volgen, weten dat daar vaak veel tijd overheen gaat. Jammer, maar zo is het. In de tussentijd vermaken zij zich hier nog prima!

Remy met een ganzenvleugel

Remy

Remy spookt als puber nu van alles uit. Alles is één groot speelterrein. We jagen ook al met Remy, maar dat doen we op momenten dat er bijna geen bezoekers zijn. Remy vindt het nog erg spannend als er mensen op de galerij lopen, terwijl hij in de binnenbaan is. Jagen kan hij echter al heel goed! Hij is nog wel wat onbehouwen, maar dat hoort bij zijn leeftijd. Dit zorgt ook juist voor hele grappige taferelen. Wij hadden een ganzenvleugel opgehangen aan de jaagsimulator en deze boven een vijver geparkeerd, zodat Remy er niet bij zou kunnen. Terwijl wij achter de gordijnen aan het schoonmaken waren, hoorden we een grote plons. Wij keken de baan in en daar stond Remy, vol trots met zijn prooi in zijn bek, in de vijver. Compleet doorweekt.

Bohdana ligt heerlijk in de zon

Bohdana

Bohdana is onderdeel van de Siberische drieling (met Vladimir en Valesca). Bohdana geniet van haar buitenverblijf. Bij haar is er een mooie begroeiing, waar zij zich heerlijk in kan verstoppen. Het is een tijger die van rust houdt. Ook ligt zij vaak gezellig met buurman Kuma bij het hek. Bohdana en Kuma kunnen het erg goed vinden met elkaar. Ook zij zit net als Bombay niet graag binnen opgesloten, maar het binnenkomen gaat nu heel goed. Targettraining vindt zij erg leuk om te doen en ook tijdens de workshops doet zij graag een training mee.