DOOR DE OGEN VAN DE DIERVERZORGER (BLOG 6)

26 september 2019

Sandra Kuijmans

Simba b voor het eerst in de binnenbaan:

Het gaat zo goed met Simba b en hij voelt zich dusdanig zelfverzekerd, dat wij besloten hem aan de binnenbaan te introduceren. De gang ernaartoe kende hij al. Enthousiast rende hij heen weer door de gang. Hij rolde nog even uitgebreid door Goha haar stro-bedje en liep daarna in een keer door naar de sluis en er doorheen de baan in. De sluis is de transportkar die overdwars in de gang staat, waar de dieren dan doorheen kunnen lopen om de binnenbaan te betreden. Eigenlijk net zoals zijn eerste keer in zijn buitenverblijf begon hij meteen alles te onderzoeken. Uitgebreid en grondig. Daarna was het tijd om te spelen! Jurjen riep Simba en eerst leek het alsof hij weer terug door de sluis ging, maar nee. Vlak bij de sluis zette hij het op een rennen! Hij sprintte de hele binnenbaan door. Waarschijnlijk was dit de eerste echte sprint die hij gemaakt heeft in zijn leven. Het deed een beetje denken aan een koe die in de lente de wei in wordt gelaten. Je zag hem genieten! Na een aantal pak-me-dan-als-je-kan acties (uitdagen en wegrennen), liep hij een kwartiertje later toch zelf de baan uit. Uiteraard lag daar een beloning op hem te wachten. Wij hebben zeer goede hoop om ook met Simba b te kunnen gaan jagen, ondanks dat hij geen nagels meer heeft.

Simba B in de binnenbaan

VIDEO SIMBA IN BAAN

Cesar en Elsa:

Drukte bij stichting leeuw. Er zijn weer twee nieuwe leeuwen binnengekomen. Cesar en Elsa. Twee jonge leeuwen van twee jaar, die in Polen leefden bij een particulier. Deze man raakte de gevangenis in en de leeuwen werden tijdelijk opgevangen in Slowakije. Daarvandaan zijn zij naar stichting leeuw gekomen. ’s Avonds laat kwamen zij aan bij het quarantaine gebouw, waar zij de komende tijd zullen verblijven. Het uitladen ging erg soepel. Ze waren heel rustig en gingen meteen, nadat zij de kisten verlieten, op onderzoek uit. Na een nachtje bijkomen en uitslapen mochten de twee de volgende ochtend weer lekker bij elkaar. Daar waren ze heel blij om! Inmiddels wordt er flink gespeeld door de twee. Elsa is iets speelser dan Cesar en is gek op eigenlijk al het speelgoed dat zij krijgt. In het filmpje is te zien hoe Elsa speelt met een papieren zak.

VIDEO UITLADEN CESAR

VIDEO VAN EEN SPELENDE ELSA

Uitladen van Elsa

Elsa ging heel rustig liggen

Cesar

Hoe is het nu met:

Sarabi

Sarabi is onderdeel van de groep van 4 oud-circusleeuwen. Sarabi is onder de dames, de middelste in rang. Eigenlijk hoor je als bezoeker weinig over Sarabi en ook wordt zij minder vaak geadopteerd dan andere dieren. Dit terwijl Sarabi een ontzettend leuke leeuw is! Voor zover een leeuw leuk kan zijn natuurlijk, maar voor ons als verzorgers is het een leuke leeuw om mee te werken. Sarabi kan heel goed jagen, ze houdt van interactie met haar groepsgenoten, maar ook met de verzorgers. Ze vindt de trainingen heel leuk en komt graag even bij je kijken of er nog een stukje vlees te halen valt.

Ginger

Ginger is natuurlijk een prachtige dame om te zien. Het gaat heel goed met haar. Ginger komt graag even ‘gedag zeggen’, als er iemand over het verzorgerspad komt lopen, maar soms is het haar te druk en dan blijft ze helemaal achterin haar verblijf zitten, verscholen tussen de bamboe. Je ziet haar dan bijna niet. Ginger zit graag in de ton die in het buitenverblijf ligt en ook ligt ze regelmatig in de hangmat.

Goha

Goha, onze diva. Goha is een van de dieren die al het langst bij stichting leeuw is. Ook zij is afkomstig uit een circus. Deze dame op leeftijd heeft zo’n heerlijk typisch karakter. Er is er maar een zoals zij. Een tussenwand moet ver genoeg open, anders loopt ze er niet doorheen. Het vlees moet lekker vers zijn, anders eet zij het niet op. Jagen doet zij soms, vaak en af en toe, net hoe haar pet staat. Daar is werkelijk geen voorspelling over te doen. Als ze jaagt, doet ze dat heel sierlijk en best fanatiek. Zij pakt meestal het vlees van de simulator af met haar bek. Er komen geen poten aan te pas en zelfs dat doet ze sierlijk. Als zij iets minder zin heeft, loopt zij op haar dooie gemak achter het vlees aan en doet verder niet zoveel moeite. Soms heeft zij helemaal geen zin en negeert zij het vlees compleet. Ze gaat dan vaak lekker in het zand liggen rollen of ze neemt een bad in de vijver.