DOOR DE OGEN VAN DE DIERVERZORGER (BLOG 7)

10 oktober 2019

Sandra Kuijmans

Als het regent

Het is lang niet altijd lekker weer en ook bij minder weer gaan de dieren naar buiten. Er moet immers binnen worden schoongemaakt. Veel dieren maakt het niets uit dat het regent, maar we hebben ook dieren die ervan overtuigd zijn dat ze smelten. Voornamelijk de leeuwen vinden het niks. Een jaar of 2 geleden hebben we buiten de britsen omgetoverd tot hutjes. Hierin kunnen de dieren lekker schuilen tegen weer en wind. Ook bieden de hutten zomers schaduw, wat met name de Siberische tijgers erg prettig vinden. In deze hutjes kunnen de dieren droog liggen. Wij vinden het dan ook niet meer zielig om de dieren naar buiten te ‘sturen’ als het regent. Veel dieren zijn ’s morgens bij aankomst lekker buiten, ook in de regen, maar sommige dieren vinden het echt niks en blijven dan zo lang mogelijk lekker binnen liggen. Als wij ze dan vertellen dat ze toch echt even naar buiten moeten, krijgen wij protestgeluiden als antwoord. Vooral Simba en Isolde zijn zeer vocaal als zij ons duidelijk maken dat zij niet van plan zijn naar buiten te gaan.

Fred schuilt in zijn huisje en Ginger in haar ton

Zelf houd ik ook niet zo van regen en als ik dan ’s morgens over het verzorgerspad buiten loop, heb ik regelmatig regenkleding aan en een pet op. Dan ben ik opeens een heel vreemd figuur en dat lokt bij sommige dieren reactie uit. Ayla bijvoorbeeld, weet dat ik het ben, maar toch wil zij mij maar al te graag grijpen! Je ziet de tweestrijd waar ze in zit, want ze houdt zich toch maar in. Haar ogen spreken echter boekdelen.

Ayla bekijkt wie er nu weer in een regenpak loopt

Kuma is een Siberische tijger, maar hij is opgegroeid in Milaan. Dan krijg je een soort Sibeer met Gooise trekjes. Hij ligt binnen als het regent en kijkt naar buiten alsof daar een heuse overstroming plaatsvindt. Valesca, zijn partner, ligt heerlijk midden in het verblijf, vol in de regen en maakt zich nergens druk om. De meeste leeuwen vinden het niks, maar Ayla kan het niet deren. Zo hadden we in het verleden Bruno, die werkelijk in weer in wind buiten lag. Zelfs in de sneeuw! Zo zie je maar, het verschilt ook per dier.

Kuma wacht op het stoppen van de regen

Bakari, Jessy, Sarabi en Dumi

Remy’s cadeau

Kleine Remy werd een jaar geleden gevonden in een weiland in Utrecht, in een hondenbench. Inmiddels is hij alweer een jaar bij ons en wat doet hij het goed! Omdat hij nu een jaar bij ons is, heeft hij een cadeautje gekregen. Vrijwilliger Shoshana is leerkracht en heeft met haar klas een toren-taart gemaakt (van dozen). Prachtig versierd! Deze werd in de binnenbaan gezet voor Remy. Remy vond het een beetje gek in het begin. Interessant, maar ook spannend! Uiteindelijk pakte hij het bovenste doosje en ging er mee boven op de rots liggen.

Remy bewondert zijn cadeautjes

Bezoek van Guus de dierenarts

Onze dierenarts Guus is weer langs geweest en heeft onder andere een bezoekje gebracht aan Elsa en Cesar, in de quarantaine. Cesar is door middel van de blaaspijp gevaccineerd. Elsa moest even onder verdoving, voor het plaatsen van een implantaat. Omdat zij dan toch onder zeil is, is er ook meteen klinisch onderzoek gedaan en een echo gemaakt. Guus beschikt over een mobiel echoapparaat, die heel makkelijk een verblijf in gerold kan worden. Door middel van een echo kunnen we zien of bepaalde organen er normaal uit zien. Bij Elsa ziet alles er super uit! Ze mag alleen wel wat afvallen, want ze is iets aan de forse kant. Met haar mate van activiteit gaat dat helemaal goedkomen!

VIDEO CESAR EN ELSA SPELEN MET GROTE BAL

Hoe is het nu met:

Brami

Brami probeert, sinds Rudra helaas is overleden, de leiderspositie in de groep in te nemen. Dit lukt hem niet altijd, want met twee pittige dames tegenover zich, is dat geen eenvoudige klus! Hij doet zijn best. Een aantal maanden geleden is Brami, na al die tijd bij stichting leeuw, toch nog gaan jagen! In het begin durfde hij de baan helemaal niet in (en Sita ook niet) en bleef hij samen met Sita achter in de gang als Rudra en Laksmi de binnenbaan in liepen. Van de een op andere dag liep hij toch de baan in, maar hij durfde alleen als de andere al in de baan waren. Alleen in de baan zijn vond hij maar niks. En nu jaagt hij helemaal alleen in de baan! Hij kwam dus van ver en het is een hele mijlpaal voor hem! Hij vindt het soms nog wel wat spannend en hij doet het rustig aan.

Tyson

Tyson doet het heel erg goed. Hij heeft heel lang een wond op zijn staart gehad, die slecht heelde, maar die is nu eindelijk geheeld. Hij kan heerlijk luieren en is graag buiten, ook in de (nu) wat koudere nachten. Hij ligt graag in zijn hutje, die we inmiddels hebben gevuld met wat stro. Hij geniet van de rust, van de aandacht van zijn vrouwen (en buurvrouw Goha) en soms van de binnenbaan.

Jessy

Jessy is de pittige dominante dame in de groep van Bakari. Zij is tevens de moeder van Ayla, die ook bij stichting leeuw woont. Zij is als enige niet gerelateerd aan de rest van de groep. Het is een ontzettend goede jager en ze is nog lekker speels. Ze staat ook altijd vooraan als er gejaagd gaat worden. Als ze iets in haar kop heeft dan gebeurt het zo, ze kan dus wel wat eigenwijs zijn.