DOOR DE OGEN VAN DE DIERVERZORGER (BLOG 8)

24 oktober 2019

Sandra Kuijmans

Goedemorgen

De ochtend, het is een bijzonder moment. We komen aan op een compleet uitgestorven park. Als we bij Stichting Leeuw binnenkomen en de lichten aandoen, gaan er her en der een paar kleine, slaperige ogen open. Samengeknepen door het licht dat plotseling aan gaat. Je hoort een dier gapen, een ander opstaan uit z’n bed. Aan de andere kant hoor je al een dier lopen in zijn verblijf. We starten de controle rondes. Sommige binnenverblijven zijn leeg. Deze dieren zijn buiten. Die komen we dan zo meteen tegen op het verzorgerspad. In de zomer zijn de meeste dieren buiten ’s morgens. In de herfst en winter is dat anders. Dan zijn de meeste dieren binnen. Sommige dieren schrikken wakker als we langslopen, zij hadden ons niet horen aankomen. Andere dieren staan ons al op te wachten. Er zijn uitslapers, zoals Simba en Iwan. Ook zijn er ochtend-dieren, zoals Ayla en Afrodite. Net als mensen eigenlijk. Simba’s manen zitten altijd helemaal in de war ’s morgens. Iets waar wij erg van genieten.

Hugo en Ambra

Simba

Sita, Laksmi en Brami

Bakari, Dumi, Sarabi en Jessy

Hangmat voor Brami, Sita en Laksmi

Er is in het buitenverblijf van Brami, Laksmi en Sita een hangmat gemaakt. Binnen liggen zij ook al graag op hun brandslang-bed, dus nu kunnen ze er buiten ook van genieten! Het is een vrij hoge constructie, gemaakt van boomstammen, met daar tussenin de brandslangen gespannen. Hij is nog niet helemaal klaar, want er moet nog een soort opstapje komen, maar Laksmi maakte er evengoed meteen gebruik van. Niet veel later volgde ook Brami en uiteindelijk ook Sita.

Speelgoed

Verrijking kan in allerlei vormen gegeven worden en speelgoed is er daar een van. Wel is het zaak dat er veel afgewisseld wordt, want anders gaat ook dat weer vervelen. Een uitdaging dus, om het iedere keer weer spannend te maken voor de dieren. Afgelopen week is er weer een nieuw stuk speelgoed van brandslangen gemaakt door onze vrijwilligers Anna, Sem en Fien. Een mooi resultaat, waar gretig gebruik van wordt gemaakt! Ook kregen we van onze vrijwilliger Joyce, een prachtige kartonnen versie van de Basiliuskathedraal in Moskou. We denken eraan dit stuk speelgoed aan een van de panters te geven, in de hoop dat zij hem niet direct verwoesten. Misschien kan hij daarna nog door naar een ander dier. Zouden we hem bijvoorbeeld aan een leeuw geven, dan weten we zeker dat er binnen mum van tijd, niets meer van over is.

Hoe is het nu met

Afrodite

Ons clowntje. Een klein uitgevallen Siberische tijger. Het is er eentje met een gebruiksaanwijzing. Dat hebben ze allemaal natuurlijk, maar Afrodite heeft een hele grappige. Ze kan de gekste dingen spannend vinden, zoals een brits die in een binnenverblijf staat. Tevens kan ze de leukste capriolen uithalen. Afrodite maakt er een sport van om bezoekers te laten schrikken. Dat doet ze door in haar buitenverblijf, tegen de schutting aan te springen, op het moment dat er nietsvermoedende bezoekers langslopen. Ook kan zij heel gericht sproeien, soms ook dwars door het kijkgat heen, met als resultaat een licht onder-gesproeide bezoeker.

Dumi

Dumi is onderdeel van de groep van Bakari. Onder de leeuwinnen in deze groep is zij de laagste in rang. Ze is wat onzeker maar ook heel fel. Ze kan goed jagen en het is een echte knuffelaar. Ze maakt graag deel uit van de hoopjes leeuw die zij als groep soms vormen. Zij liggen dan lekker tegen elkaar aan te slapen. Dumi is een echte mannen-leeuwin. Dat wil zeggen dat zij een duidelijke voorkeur heeft voor mannelijke verzorgers. Geen probleem dus, voor Jurjen en Patrick, maar voor ons als dames kan dat soms een uitdaging zijn. Ook heeft Dumi er een handje van om heerlijk in de binnenbaan te blijven liggen, terwijl het de bedoeling is dat ze die verlaat. Er worden zo af en toe dan ook jaagsessies afgelast, omdat madame weigert van haar plek te komen.

Fred

Wat een gentleman is onze Fred. Hij is de partner van Ginger. Hij maakt zich nooit zo druk, ook niet als Ginger wel eens lelijk tegen hem doet. Hij is uiteindelijk de baas en dat zie je in alles. Ginger gaat, weliswaar soms mopperend, aan de kant als Fred erbij wil. Fred kan rustig eten terwijl Ginger op veilige afstand blijf. Ook heeft hij twee buurvrouwen die hem erg aantrekkelijk vinden (Sya en Chen) en daar geniet hij uiteraard van. Het is een fotogenieke panter, want we zien hem regelmatig voorbij komen op facebook.