Herplaatsen tijgers naar Thailand

Doel van het project:

Herplaatsen van vijf tot acht tijgers naar Thailand en hierdoor plaats vrijmaken in het opvangcentrum in Nederland.

Dit project is onderdeel van: Uitbreiding opvangcapaciteit voor grote katachtigen – masterplan

Herplaatsen tijgers naar Thailand

Stichting Leeuw is een unieke samenwerking aangegaan met Wildlife Friends Foundation Thailand (WFFT) in de provincie Phetchaburi in Thailand.
De opvang van Bengaalse tijgers in een land als Thailand is naar onze opvatting een juiste keuze, aangezien klimaat en natuurlijke omgeving dichtbij de originele habitat ligt van wilde tijgers. De non-profitorganisatie WFFT is in 2001 opgericht door de huidige directeur Dhr. Edwin Wiek. Het rescue-centrum vangt honderden dieren op en beschikt over vele faciliteiten, niet alleen voor opvang van dieren, maar ook voor verblijf van vrijwilligers en gasten. Er is een volledig ingericht dierenhospitaal, een bewezen vrijwilligersprogramma inclusief verblijf en overnachtingsmogelijkheden voor gasten.

Op een stuk land van 20 hectare, aangekocht in 2018, is een project gerealiseerd, dat een kwalitatief goede en veilige plaats zal bieden aan tenminste acht tijgers.

Op dit moment wordt bij WFFT al opvang geboden aan onder andere poema’s, viskatten en luipaardkatten. Enkele verzorgers van WFFT hebben in 2019 een training gevolgd bij Stichting Leeuw in Nederland en hierdoor voldoen de verzorging en veiligheidsmaatregelen aan de Nederlandse kwaliteitseisen.

Acties

Er is al veel gerealiseerd in Thailand. In 2021 start een nieuwe fase* met het herplaatsen van de eerste tijgers.

Gerealiseerde acties:

• aankoop land
  • bouw verblijven
  • training van dierverzorgers
  • vergunning voor het houden van tijgers op locatie van WFFT

Openstaande acties:

• afronden laatste bouwwerkzaamheden, dit betreft elektriciteit en hekwerk
  • vijf tijgers uit het opvangcentrum in Nederland herplaatsen in 2021
  • aanvragen CITES-vergunningen voor export en import van tijgers, deze vergunningen zijn deels afgegeven
  • transport en begeleiding van tijgers naar Thailand

* Voortgang en uitvoering van de acties zijn afhankelijk van vergunningen en corona maatregelen

Huisvesting

Het land voor de tijgers ziet er prachtig uit, de buiten- en binnenverblijven zijn gereed! De afmetingen van de tijgerverblijven zijn groot, het kleinste ‘open verblijf’ heeft een afmeting van 100 bij 120 meter, ofwel 1,2 hectare. De andere en dus grotere verblijven zullen een totaaloppervlakte hebben van tot 4 hectare elk. De verblijven zijn ingericht met waterpartijen, struiken en grote bomen. Alle dieren krijgen goede kwaliteit vlees, verrijking en goede medische zorg.

Projectsteun

Eenmalige kosten:
Stichting Leeuw heeft in samenwerking met WFFT al veel werk verzet en er is al veel geïnvesteerd.

We hebben steun nodig voor het laatste deel van het project.

Begroting:
€1995  per transportkist
€3150 transport en keuring per dier
€2550 begeleiding door dierverzorging en overige kosten

Doorlopende vaste lasten:
De gemiddelde kosten voor een tijger of andere grote kat zijn ongeveer 12.000 EUR per jaar.

U helpt Stichting Leeuw enorm met de symbolische adoptie van een dier.
Een dier naar keuze adopteren kan al vanaf €10 per maand!
Voor €1000 per maand draagt u de volledige kosten van één dier en wordt u op persoonlijke wijze betrokken bij het dier.

Met de adoptieopbrengsten kunnen we bijna alle vaste lasten betalen, dit zijn zéér belangrijke en stabiele inkomsten voor Stichting Leeuw

Ieder bedrag is welkom!
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met administratie@stichtingleeuw.nl of trude@stichtingleeuw.nl.

“Wildlife Friends foundation Thailand”

Bezoek volgend jaar onze tijgers bij WFFT of meld je aan als vrijwilliger bij WFFT!
Meer informatie vindt u op de volgende websites van WFFT.

www.wfft.org
Op deze website vindt u algemene informatie over de organisatie en verschillende projecten.

www.ilovephants.org
Bezoek WFFT en verblijf in de eco-lodge met fantastisch uitzicht op de olifanten. ’s Ochtends wordt u wakker met het geluid van zingende gibbons.

www.wildlifevolunteer.org
WFFT heeft diverse vrijwilligersprojecten, check de website voor de mogelijkheden.