Interactieve educatie voor de jeugd 31 juli 2022

Educatie geven over het lot van grote katachtigen
Er is veel dierenleed in de wereld; bewust en onbewust doen we er misschien allemaal wel aan mee. Leer meer hierover in de educatieruimte van Stichting Leeuw: van circusdieren, schattige knuffelleeuwen en Chinese geneesmiddelen tot ernstig bedreigde Siberische tijgers. De boodschap verspreiden… bij jong en oud komt de boodschap nog beter over met interactieve educatie. Het is een grote wens van Stichting Leeuw om dit te realiseren.

Educatie bij Stichting Leeuw

Een van de doelstellingen van Stichting Leeuw is educatie. De stichting wil bezoekers bewustmaken van de manieren waarop katachtigen wereldwijd bedreigd worden en laten zien hoe mensen op kleine en grote schaal hun lot kunnen beïnvloeden. Ook op de website en op de sociale media geeft Stichting leeuw educatie.

Op de galerij in het opvangcentrum van Stichting Leeuw is diverse informatie te vinden over de bedreigde katachtigen. Hier leer je meer over: circusdieren, schattige knuffelleeuwen, Chinese geneesmiddelen en ernstig bedreigde Siberische tijgers.

“Vroeger keken we met open mond naar leeuwen of tijgers die in het circus kunstjes vertoonden. Met z’n allen hebben we besloten dat zoiets tegenwoordig echt niet meer kan.”

Wat kunnen we doen of laten om de mishandeling van leeuwen, tijgers en andere katachtigen te voorkomen? Soms kunnen onschuldig lijkende acties heel veel invloed hebben op het leven van een dier. Neem bijvoorbeeld het poseren met ‘fotoleeuwtjes’. Kleine welpjes worden op zeer jonge leeftijd bij hun moeder vandaan gehaald om te poseren met toeristen. Zolang er toeristen zijn die foto’s willen nemen met welpjes zal deze vorm van dierenmishandeling blijven bestaan.

Oorsprong van de dieren bij Stichting Leeuw

Er is veel vraag naar opvang voor grote katachtigen. Waar komen al die grote katachtigen in nood vandaan?

• 30% van de dieren komt uit een circus
    Er leven naar schatting nog 350 grote katachtigen in circussen in Europa. In steeds meer Europese landen wordt het optreden van wilde dieren in een circus verboden en daardoor neemt het aantal dieren in nood toe.
  • 45% van de dieren komt van particulieren en fokcentra
    Leeuw Omar is bijvoorbeeld gered uit de achtertuin van een crimineel, hij leefde in een kleine kooi en was zwaar ondervoed. De Perzische panter Fred komt van een Pools fokcentrum.
  • 20% van de dieren komt uit een oorlogssituatie
    Door onder andere de oorlog in Oekraïne worden vele dieren gered uit benarde situaties. De dieren hebben een nieuw en veilig onderkomen nodig.
  • 5% van de dieren komt uit dierenparken
    Grote katten komen in nood als dierenparken failliet gaan. Daarnaast heeft een deel van de dierenparken door gebrek aan fokbeleid een overschot aan dieren. De jonge welpjes zijn een lokkertje voor bezoekers, helaas is er na verloop van tijd geen plaats meer voor deze dieren.

Verhoging van de bewustwording over de gevolgen van het houden van dieren voor menselijk vermaak is nodig om dit dierenleed te voorkomen.

Project: Interactieve Educatie voor de jeugd

Sinds 2021 zijn diverse projecten gepland die bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Een van de projecten betreft interactieve educatie op de galerij in het opvangcentrum van Stichting Leeuw. Stichting Leeuw gelooft in voorlichting en educatie van de jeugd. Veel gezinnen met jonge kinderen bezoeken Stichting Leeuw. Stichting Leeuw wil deze kinderen, de ouders en andere bezoekers graag inspireren om dieren te beschermen. Voorlichting en educatie behoren tot de belangrijkste middelen die men kan inzetten om het welzijn van dieren te bevorderen, dierenleed te voorkomen en bewustwording omtrent dierenwelzijn te vergroten.

“Er is veel dierenleed in de wereld, bewust en onbewust doen we er misschien allemaal wel aan mee.”

Met interactieve educatie wil Stichting Leeuw bewustwording creëren over gevolgen van menselijk gedrag met betrekking tot dierenleed. Voornamelijk de jeugd krijgt de mogelijkheid om op een interactieve manier kennis op te bouwen en wordt gestimuleerd om bewust na te denken en zelf keuzes te maken. Een kind dat op een actieve en leuke manier leert over het welzijn van leeuwen, zal hierover vertellen aan ouders, familie, vriendjes en klasgenootjes. Deze kennis nemen ze hun hele leven mee en zal hun gedrag op latere leeftijd beïnvloeden.

Stichting Leeuw beschikt over een grote educatieruimte met diverse thema’s. Het doel is implementatie van diverse interactieve educatiesystemen. Het is een grote wens van Stichting Leeuw om het ‘project interactieve educatie’ te realiseren. Met uw hulp lukt dat! Dit is een mooi project voor mensen, bedrijven en fondsen die het belangrijk vinden om projecten binnen Nederland te steunen gericht op dierenwelzijn, educatie en jeugd.

Wilt u meer informatie over sponsoring van dit project neem dan contact met ons via e-mail.

Iedere bijdrage is welkom!