Jaagsimulator Uniek in de wereld

Sinds september 2015 beschikt Stichting Leeuw over een unieke jaagsimulator. Het kostte drie jaar om dit systeem goed werkend te krijgen en het is de eerste jaagsimulator ter wereld. Met het systeem, dat bestaat uit katrollen waarmee een stuk vlees willekeurig door de grote hal kan worden bewogen, wil Stichting Leeuw het jagen teruggeven aan de katachtigen.

Jagen om te ontladen

Het grote verschil tussen katachtigen in het wild en katachtigen onder menselijke zorg is dat de eerste groep moet jagen om te kunnen eten. De jacht zorgt voor een ontlading van energie, opbouw van spierkracht en conditie. Doordat katachtigen onder menselijke zorg dit niet hebben, vertonen ze door alle opgekropte energie meer stereotiep gedrag.

Met de jaagsimulator kan Stichting Leeuw ze deze energieontlading teruggeven. Bovendien versterkt het jagen hun instinct. De katachtigen worden fysiek sterker en sneller en dat zorgt voor een betere spieropbouw, flexibiliteit en wendbaarheid. Zo draagt de jaagsimulator bij aan een betere kwaliteit van leven.

Prooi achterna

In de jaagsimulator is de ‘prooi’ een stuk vlees of speelgoed dat aan een touw hangt. Deze kan met een joystick op elke gewenste hoogte kriskras door de hal bewogen worden. Zo moeten de dieren zelf actief achter hun prooi aanrennen en kunnen ze hun energie kwijt. Het ontwikkelen van de jaagsimulator was erg ingewikkeld omdat de route van het stuk vlees aan het touw steeds aangepast moet kunnen worden, zowel in snelheid, hoogte als duur van de sessie. De meeste katachtigen zijn heel slim. Zodra ze doorhebben dat hun prooi een ‘vast rondje’ maakt, rennen ze er niet meer achteraan maar gaan ze er op staan wachten.

Positieve gevolgen

Er is onderzoek gedaan naar de effecten van de jaagsimulator of het positieve gevolgen heeft voor de dieren zoals:

• Minder stereotiep gedrag
  • Betere conditie
  • Meer spieropbouw
  • Een betere gezondheid
  • Een betere geestelijke gezondheid
  • Goede voorbereiding op een leven in het wild

Onderzoeker Karen de Wit heeft onderstaande onderzoeksrapport geschreven.

Een onvergetelijk avontuur Wil jij dit ook met je eigen ogen meemaken?