Projecten Stichting Leeuw

Stichting Leeuw werkt aan verschillende projecten in binnen- en buitenland.

Alle projecten dragen direct bij aan de missie en doelstellingen van Stichting Leeuw:

1. Opvangen van grote katachtigen die zijn gebruikt voor menselijk vermaak
  2. Goede en veilige huisvesting en bevorderen van natuurlijk gedrag ten behoeve van het welzijn van de dieren
  3. Herplaatsen van daarvoor geschikte dieren naar een opvang die hun natuurlijke habitat zo dicht mogelijk benadert
  4. Educatie geven over het lot van grote katachtigen
  5. Bijdragen aan soortbehoudprogramma’s

Voor iedere doelstelling is er minimaal één project beschikbaar.
Hieronder ziet u de doelstellingen en de projecten die bijdragen aan deze doelstelling.
Door te klikken op de projectennamen krijgt u toegang tot de projectinformatie.

De hoogste prioriteit hebben de projecten met betrekking tot uitbreiding van de opvangcapaciteit. Deze projecten dragen bij aan twee belangrijke doelstellingen van Stichting Leeuw: “opvangen van grote katachtigen” en “herplaatsen van dieren naar een zo natuurlijk mogelijke habitat”.

Uitbreiding van opvangcapaciteit

Met tientallen grote katachtigen in opvang is het centrum van Stichting Leeuw in Nederland vól. En het blijft een ongelofelijk groot probleem om plaatsen vrij te maken voor de dieren die op dit moment op de wachtlijst staan.

Er is continu aanbod van grote katachtigen in nood, die behoefte hebben aan een opvangplek. In 2019 heeft Stichting Leeuw ongeveer 50 dieren in nood moeten afwijzen. Naar verwachting zal het aantal dieren in nood toenemen naar aanleiding van de ontwikkelingen corona/covid-19.

Nieuw panterverblijf in Nederland
Herplaatsen leeuwen naar Zuid-Afrika
Herplaatsen tijgers naar Thailand

In 2021 bestaat Stichting Leeuw 10 jaar!
Geweldig nieuws en er is zoveel bereikt in die 10 jaar. Er zijn totaal 65 dieren gered en al 13 leeuwen verhuisd naar een mooi verblijf in Zuid-Afrika.
Het betekent ook dat er onderhoud nodig is aan de binnenverblijven en binnenbaan.

Onderhoud verblijven en binnenbaan opvangcentrum Stichting Leeuw

In Zuid-Afrika en Thailand zijn mogelijkheden om de dieren een nog beter leven te bieden in grotere verblijven. In een klimaat en natuurlijke omgeving dichtbij de originele habitat van de wilde leeuwen en tijgers. Een deel van de dieren in het opvangcentrum in Nederland komt in aanmerking voor herplaatsing naar een van deze locaties.

Herplaatsen leeuwen naar Zuid-Afrika
Herplaatsen tijgers naar Thailand

Educatie geven over het lot van grote katachtigen

Er is veel dierenleed in de wereld; bewust en onbewust doen we er misschien allemaal wel aan mee.
Leer meer hierover in de educatieruimte van Stichting Leeuw: van circusdieren, schattige knuffelleeuwen en Chinese geneesmiddelen tot ernstig bedreigde Siberische tijgers.
De boodschap verspreiden… bij jong en oud komt de boodschap nog beter over met interactieve educatie. Het is een grote wens van Stichting Leeuw om dit te realiseren.

Interactieve educatie voor de jeugd bij Stichting Leeuw

Bijdragen aan soortbehoudprogramma’s

Er wordt altijd gekeken naar mogelijkheden om met de dieren in het opvangcentrum bij te dragen aan soortbehoudprogramma’s voor de diersoort in het wild.

Soortbehoudprogramma Siberische tijger